Är LiU så bra att det är värt att läsa två utbildningar här? Enligt Hedda Rundgren är svaret "ja". Läs om hennes resa.
Student på KSM

Varför valde du din utbildning?

– Jag har ett stort intresse av kommunikation, PR och marknadsföring. Visste inte riktigt vilken väg jag ville gå när jag sökte till KSM. Men det lät intressant och erbjöd en bred kompetens inom området. Jag gillade också att utbildningen erbjöd både praktisk och teoretisk undervisning –vi får skriva texter inom olika områden, men också arbeta praktiskt med filmer, utställningar och podcasts. Detta för att lära sig att kommunicera genom många olika kanaler.

– Jag gillar också att vi jobbar mycket i grupp – det är jättelärorikt, då får man lära sig att driva ett projekt i ”på riktigt”, så som det fungerar i arbetslivet. KSM är en bred linje som erbjuder många olika vägar beroende på intresse!

Varför valde du Linköpings universitet?

– Jag hade läst på LiU tidigare, till sjuksköterska. Jag stormtrivdes på LiU, därför kändes valet enkelt. Jag hade innan jag började plugga till sjuksköterska hört väldigt gott om LiU från vänner och familj. Sen älskar jag att det är ett jättefint campus, som känns väldigt familjärt. Campus Norrköping är ett lite mindre campus än Linköping, i gamla fina industrilokaler precis vid vattnet. Väldigt familjärt och avslappnat.

Vad vill du arbeta med i framtiden?

– Jag vill jobba som kommunikatör eller med marknadsföring i någon form. Gärna med koppling till sjukvården eftersom jag har ett intresse och erfarenhet sedan tidigare. Journalistik skulle också vara roligt!

Vad är det bästa med ditt program?

– Det bästa är blandningen av teoretiska och praktiska moment. Det blir en bra mix. Jag gillar att schemat är ganska fritt. Jag får tid att planera ihop med min grupp precis så som det ser ut i arbetslivet. En annan sak jag gillar med mitt program är att jag har möjligheten att nischa in mig på den väg som jag själv är intresserad av. Man måste inte bli expert på allt, utan jag kan ha mitt favoritområde.

Vad är det bästa med att plugga på LiU?

– Det enorma utbudet av aktiviteter, det finns massa föreningar att gå med i. Det är även jättelätt att lära känna andra personer från andra program – vilket ger ett stort social liv. Sen har LiU fantastiska mottagningsveckor – Nolle-P! Det är skitkul! Vi är som en liten familj på campus, och det gillar jag verkligen.

Hur funkar ditt plugg under Corona?

– Det är lite lugnare än campusförlagd utbildning. Lite svårare att koncentrera sig – det är mycket distraktioner. Men än så länge är jag ganska disciplinerad. Det funkar ganska bra.

Hur gör du för att uppnå maximal studieteknik under Coronaisoleringen? Tips?

– Försöker lyxa till vardagen lite. Göra studiemiljön mysigare, tända ljus, brygga en kanna te, ta fram god frukt och godis, eller göra varm choklad med grädde – det är aldrig fel! Jag bestämmer alltid en tid att börja plugga, gärna tidigt så jag kan ägna mig åt annat på kvällen. Jag pluggar bäst vid köksbordet. I soffan tappar jag fokus, sätter på tv:n, och sen är jag förlorad. Men köksbordet ger mig bra struktur och ordning.

Vad ser du mest fram emot när Coronaisolering är över?

– Få umgås med familj och vänner som vanligt. Gå på aktiviteter utanför lägenheten. Att kunna handla toalettpapper med gott samvete!

Har du bunkrat något under Corona – vad?

– Nej, ingenting, jag veckohandlar som vanligt.