27 maj 2016

Sara Dawidson är byggnadsingenjören som hittade hem – i apoteksbranschen. Nu har hon tagit klivet upp till byggchef på Apotek Hjärtat. Där ansvarar hon för ny- och ombyggnationer av butiker. Allt började på campus Norrköping och med ett timvikariat.
Sara Dawidson, porträtt ute på Campus– Det är känns lite nostalgiskt att vara här igen. Det var inte i går.

Sara Dawidson tittar runt i kårhuset Kårallen på Campus Valla och slår sig ner för en kopp förmiddagskaffe. Under studietiden i Norrköping åkte hon emellanåt till Kårallen för fest eller föreningsaktiviteter. På morgonen har hon rest från Apotek Hjärtats kontor i Solna utanför Stockholm och dessutom hunnit besöka en av kedjans enheter i Linköping. Snart fortsätter resan mot Jönköping, där hon också är uppvuxen. Sedan några månader tillbaka är hon byggchef på apotekskedjan. Det är en nyinrättad tjänst.

– Det blir många resor i jobbet och många möten med fastighetsägare. Mitt ansvarsområde täcker allt det som händer från att kontraktet är skrivet till att apoteket kan öppna. Det handlar till exempel om att ta fram lokalkrav, att ha en dialog med underleverantörer och upphandla byggfirmor, berättar hon.

Vägen till chefskapet var inte helt utstakad från början.

– Jag har alltid gillat matte och fysik och tänkte först bli mattelärare. Sedan var jag och en kompis på en arbetsmarknadsmässa. Hon var jättesäker på att hon ville bli byggnadsingenjör, medan jag inte var det. Efteråt mässan var det precis tvärtom. Jag gillar när det händer mycket och när man får se något bli till.

Lärorika projekt

Efter att ha ringt runt till flera lärosäten fastnade Sara Dawidson för LiU, flyttade till Norrköping och påbörjade ingenjörsstudierna.

– Studieåren är de tre bästa åren i mitt liv. Visst pluggade vi väldigt mycket, men oj vad roligt vi hade. Så här i efterhand var till och med tentaperioderna roliga. Det mest lärorika var projekten. Då förstod jag inte varför vi hade projekt hela tiden. Jag lärde mig hur man samarbetar och läser av människor. Det som jag tyckte var onödigt då var i stället det bästa med utbildningen.

Parallellt med utbildningen arbetade hon som timvikarie på ett apotek. Den bakgrunden var värdefull när hon sökte jobb hos sin nuvarande arbetsgivare. Det var år 2010, strax efter att apoteksmarknaden hade avreglerats.

– Jag och många med mig var inriktade på att arbeta på något av de stora byggföretagen. Vi tänkte inte på att vi kunde behövas i retailbranschen. Men jag är väldigt glad att jag hamnade här. Apotek Hjärtat är ett roligt företag att jobba på, för beslutsvägarna är korta och man visar stort förtroende för mig trots att jag är ung. När jag började var vi nystartade och saknade etableringsprocesser. Det var ett tufft men jätteroligt arbete att ta fram de processerna, och det är en resa som jag nog aldrig får vara med om igen.

Våga säga vad du tycker

Sara Dawidson, porträtt utomhusHon trivs i projektledarrollen och vill bli kvar i den.

– Jag vill fortsätta med det för att jag är duktig på det. Som projektledare behöver du vara lyhörd, kunnig och våga ta beslut. Jag tror också att man behöver älska sitt jobb och vilja att företaget ska lyckas. Jag drivs av att leverera. Det handlar inte om prestige, utan om att göra bra avslut. Dessutom är det viktigt att jobba i ett bra team, vilket jag verkligen gör.

Hennes rekommendationer till andra unga ingenjörer är två.

– Våga ta för dig och säga vad du tycker och tänker. Många tänker att som ung ska man hålla sig i bakgrunden men det är kompetensen som är det viktiga. Mitt andra råd är att inte oroa sig över om man får ett jobb. Det löser sig nästan alltid. När jag gick ut var jag ganska nervös över det, men det löste sig jättebra, säger Sara Dawidson.

Hennes mobiltelefon surrar till ännu en gång. Det är mycket som händer på en arbetsdag och det är dags att åka vidare till nästa möte. Från ett campus till ett apotek. Så som hennes karriär började.

Bild: Ida Sörensen, studentfotograf