10 april 2015

Trångt, roligt och massor av mat. LiU:s internationella studenter hade inte sparat på ansträngningarna när de visade upp sina hemländer, regioner och kulturer på International Day.
Mirheta Omerovic

- Bakningen tog väl en dag. Min mamma skulle kanske ha ett och annat att säga om resultatet, men ändå. Varsågod, säger Erasmusstudenten Mirheta Omerovic från Bosnien-Hercegovina och sträcker fram ett fat med sina favoritkakor som bakas i en speciell kakform.

Nu bjuder hon på elva olika kakor, inräknat salamikorv.
– Men det tog än längre tid för mig att bestämma mig för hur jag skulle presentera mitt hemland. Jag älskar det och vill ju visa allt. De flesta frågar om kakorna, men då tar jag tillfället i akt att få dem intresserade av mitt land, säger Mirheta Omerovic och skrattar.

27 länder och regioner representerade

Provsmakning
Mitt i vimlet sitter Zahid Aslam, ordförande för ISA, International Students Association i Linköping som står bakom IDay. Han ser nöjd ut; i år är det 27 länder eller regioner som visar upp sig, några fler än förra året. Och därtill representation från tre ambassader: Bangladesh, Taiwan och Ryssland. Så är det också 10-årsjubileum för IDay på LiU.

– Det här är inte minst ett perfekt arrangemang för LiU:s masterstudenter, det är verkligen deras dag då de kan visa upp sina kulturer. Och det är fantastiskt att se hur de ansträngt sig. Tagit kontakt med ambassader och turistbyråer för att få informationsmaterial. Köpt råvaror, lagat mat och bakat, skickat efter saker hemifrån … Jobbet med IDay skapar också sammanhållning mellan de internationella studenterna.

Men också Sverige ingår i världen. LiU:s International Office, IO, gick år på midsommartemat. Med midsommarstång i miniformat, tjärdoft och snapsglas (tomma) samt jordgubbsbakelser (riktiga).

Eugene Grasevics visar en midsommarstång
– Fast gubbarna är ju inte svenska, medger Eugene Grasevics som efter studierna i lingvistik på LiU praktiserat på IO och nu går vidare till jobb som teknisk skribent på Saab. Men dessförinnan hinner han ta sig en svängom med besökarna i Colosseum.

I IO:s monter står också Alla Khranovska från Ukraina, dagen till ära i Östergötlands landskapsdräkt från Skedevi.

– Jag har hunnit med att fira fem midsomrar med vänner och min mans familj. Midsommar gillar jag verkligen, hinner hon med att säga innan hon fortsätter att prata med nyfikna besökare.

Festival med uppträdanden

Jo, IDay är ett bra initiativ. Och gott, säger systemvetarna Fritjof Höst och Shakin Dehgani med varsin tallrik indisk currygryta.
– Det gäller att komma före tolv, säger Fritjof Höst.

utställning i Colosseum 1
De internationella studenterna påpekar rätt ofta att de har svårt att få vänner bland svenska studenter. Hur ofta träffar ni på utbytesstudenterna?

– Nja, det blir inte särskilt ofta. Herrgårn har väl internationella kvällar, men numera får studierna ta all tid, säger Shakin Dehgani.
– Jag träffar en del som spelar squash i LiU AIF, men i övrigt blir det inte så mycket, medger Fritjof Höst.

Efter mässan i Colosseum flyttade festivalen över till Kårallens matsal, där de internationella studenterna gjorde en rad framträdanden under eftermiddagen.

Se film från de internationella studenternas framträdanden.

2015-04-10