LiU kan via LiU Elitidrott samordna och erbjuda en bred verksamhet och aktiviteter för den som är aktiv löpare, friidrottare eller triathlet.

Vi har i första hand fokus på löpträning och löpare men samordnar verksamheten med den vi har för våra orienterare. Vi vill att studenten ska kunna utveckla sin löpning – oavsett nivå och ambition – samtidigt som hen bedriver framgångsrika studier vid Linköpings universitet. För dig som triathlet har vi bra kontakt med Motala Riksidrottsgymnasium och deras instruktörer. För dig som är teknikfriidrottare har vi goda kontakter med de lokala friidrottsföreningarna i Linköping och Norrköping, och ser till att du hamnar i bra träningsmiljöer.

För den dagliga träningen i Linköping har vi också nära samarbete med LiTHE Syra, studentföreningen för löpare.

Den som tillhör elitskiktet i Sverige har möjlighet att ansöka om att få ingå i vår Elitgrupp. Där erbjuds visst utökad hjälp med träningsplanering och individuellt stöd och ytterligare förmåner för att kunna kombinera sina studier med en elitsatsning på idrotten. Till Elitgruppen antas löpare, friidrottare och triatleter vilka håller hög nationell klass – medlemmar i landslagsgrupper och JSM/SM-medaljörer, eller etablerade topp-6-löpare på sin distans. Antagna studenter till Elitgruppen får följande förmåner:

• möjlighet till stöd med sin personliga träningsplanering i dialog med någon av LiU:s ledare
  • gratis träning på gym och löparbanor inomhus och utomhus i Norrköping och/eller i Linköping
  • hjälp att hitta boende i anslutning till övriga medlemmar i elitgruppen, framförallt om plats finns i någon av våra fyra korridorer i studentboendet Ryd i Linköping
  • viss uppsättning av träningskläder med LiU Elitidrotts egen design, av märket Trimtex
  • rabatt på massagebehandlingar i Campushallen och på Stjärnkliniken i Norrköping och Linköping
  • möjlighet till transport med minibuss till t.ex. långpass i skog
  • möjlighet till studiestöd genom dialog med studievägledare, kursansvariga och examinatorer, angående studieanpassningar, praktikplaceringar och examinationer

Vilka jobbar med LiU Löpning?