Namn: Isabelle Johansson
Utbildning: Affärsjuridik med Europainriktning, franska
Examen: 2014

Isabelle Johansson tidigare student

Isabelle Johansson tog sin affärsjuridiska masterexamen (Europainriktning/franska) sommaren 2014 men då hade hon redan fått jobb.

- Jag fick traineeplatsen redan innan examen och påbörjade jobbet ganska direkt efter examen, säger Isabelle.

Hon är numera anställd hos Region Östergötland som t.f. kontorschef på dess EU-kontor i Bryssel. Arbetsuppgifterna består främst av att delta i konferenser anordnade av EU:s institutioner och andra aktörer i Bryssel, utföra påverkansarbete mot EU, nätverka, söka information om vad som är på gång inom EU och vidareförmedla denna till hemmaorganisationen och samarbetspartners i regionen samt hitta potentiella partners för projekt som vill söka EU-finansiering.

Isabelle upplever att hon har haft stor nytta av sina studier på programmet.
- Då jag främst jobbar på EU:s institutioner så har de delar i utbildningen som jag haft mest nytta av varit inom EU-rätt men också från vissa mer specifika kurser. De två utbytesterminerna som jag spenderade vid partneruniversitet i Strasbourg gav mig också värdefull erfarenhet av att samarbeta med andra kulturer och såklart också rent språkligt då en del av mitt jobb är på franska.

Utlandsstudierna är något som Isabelle alltid kommer att minnas som väldigt rolig tid och som hon starkt rekommenderar för andra studenter. Men de bästa minnen kommer främst från alla människor hon träffade under sin studietid och från studierna i sig som var utmanande men samtidigt väldigt givande.

Utbildningen ger en bred kompetens

- Jag skulle rekommendera det affärsjuridiska programmet med Europainriktning eftersom det ger en väldigt bred kompetens. Man kan därefter jobba inom många olika områden men samtidigt får man en spetskompetens inom just affärsjuridik.

Enligt Isabelle passar utbildningen de som vill ha möjligheten att välja mellan många olika karriärbanor, inklusive en internationell, samt som är beredda på att jobba för sina mål.