Efter lärarprogrammet valde Karl att studera masterprogrammet i Applied Ethics. Kunskaperna han fick med sig från programmet använder han dagligen i sitt arbete som doktorand vid Centre for Trust, Peace and Social Relations i Coventry, England.

Karl Landström, alumn från masterprogrammet i Applied EthicsVad gör du på ditt jobb?

Min doktorandtjänst gör jag kopplat till världens, hittills, största migrationsforskningsprojekt. Forskningen är fokuserad på relationen mellan migration och ojämlikhet. Min egen forskning och mina egna forskningsintressen rör främst etik och social epistemologi. Mer specifikt intresserar jag mig för hur olika forskningsmetoder, finansiärer och maktrelationer påverkar och formar den kunskap som produceras.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är utan tvekan att få ägna mig på heltid i över tre år åt att forska på något jag verkligen finner intressant och bryr mig om. En annan stor fördel är friheten. Bortsett från ett par möten varje vecka är jag helt fri att planera min tid helt själv vilket är en stor utmaning som kräver mycket självdisciplin men också något jag verkligen uppskattar.

Vilka är utmaningarna med ditt jobb?

I det praktiska är utan tvekan det svåraste att ha så stor kontroll själv över vad, hur och när man arbetar. Det kräver mycket självdisciplin och skapar mycket stress då man ofta känner att det finns mer att göra trots att man arbetat en full veckas arbetstimmar. Så samtidigt som detta är en av de aspekter av mitt jobb som jag uppskattar mest är det också en av de mest stressande.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

Jag jobbade som lärare i historia och engelska. Men jag kände att jag inte var riktigt klar med universitet. Jag bestämde mig för att läsa magisterprogrammet i tillämpad etik med målet att efter examen kunna doktorera. Den planen funkade bra och när jag under våren 2019 började söka doktorandtjänster runt om i Europa hade jag, för mig i alla fall, oväntat stor framgång. Det kan tolkas som ett tecken på att utbildningarna står sig bra i internationell konkurrens. I slutändan, med viss påtryckning av min flickvän som råkar vara från England, hamnade jag i att flytta till England och Coventry.

Har du haft nytta av det du lärde dig under utbildningen i ditt nuvarande arbete?

Absolut, min lärarutbildning har varit supervärdefull. Pedagogik och erfarenhet av att stå inför grupper av människor har kommit till stor nytta även i min nuvarande roll. Utbildningen i historia kommer till nytta på veckolig basis, särskilt när det kommer till den kunskap i vetenskapsfilosofi, forskningsmetodik, metoder och källhantering som man fick med sig. Utbildningen jag fick i etik och migrationsvetenskap är direkt relevant för min nuvarande forskning så det har jag nytta av dagligen.

Vad är ditt bästa minne från studietiden?

Utan tvekan onsdagskvällar i Ryd. Tre av mina bästa vänner delade på en lägenhet och vi i kompisgänget gjorde det till en grej att ses varje onsdag kväll, snacka skit, ta ett par öl och käka något tillsammans. Det saknar jag verkligen nu när i princip alla av oss har lämnat Linköping.

Vad är ditt tips till andra som funderar på att läsa programmet?

Mitt första tips skulle väl vara att ta tillvara på livet som student. Gör det till vad du vill att det ska vara. I övrigt skulle jag säga att mitt bästa tips är att betrakta utbildningarna (både lärarprogrammet och Magisterprogrammet i Etik) som mycket bredare än vad de framstår som. Bara för att du läser lärarprogrammet betyder inte det att du enbart kan jobba som lärare. En utbildning som de två jag tagit öppnar så många dörrar och har verkligen gett mig möjligheten att spendera min tid på något som jag finner meningsfullt.