03 juni 2015

Några minuter med Ulf Brunne, studierektor på Carl Malmsten Furniture Studies ...

... som nyligen guidade en grupp möbelintresserade kinesiska besökare.

– Det var ju av Kinas mest framstående möbelformgivare samt några representanter från möbelindustrin. Formgivarna ska tillverka varsin möbel i svenskt furu och för att inspirera dem arrangerade vår samarbetspartner Svenskt Trä ett seminarium. Sex av Sveriges mest aktuella trämöbeldesigners fick presentera sina arbeten i furu. Fyra och en halv av dem har gått på Carl Malmsten.

Fyra och en halv?!
– Jens Fager var en av de svenska formgivarna som presenterade sitt arbete med den kända stolen RAW. Han är gift med Sarah Fager som gått hos oss. Det borde räknas som en halv.

Varför är det så intressant med svensk furu?
– Vi visade upp hur man på kan bearbeta furu för att ge den olika visuella utryck. Historiskt har furu aldrig använt i finare möbler utan använts till bygge eller helt enkelt målats över. Men furu är på väg in i finrummet.

Kommer ni få besöka Kina?

– Nej, men besöket fick några direkta konsekvenser. Ett antal av alumnerna har redan blivit tillfrågade angående deras alster. Ryktet går att en av formgivarna även är inbjuden till Kina. Det är kanon för vår del. Vi vill etablera ett långsiktigt samarbete med Svenskt Trä för att få in fler skarpa projekt i utbildningen.

Publicerad 2015-06-03

Malmstens Linköpings universitet