Det är inte lätt att hitta verk för manskör skrivna av kvinnor. Linköpings studentsångare utlyste förra året en kompositionstävling för att råda bot på det. Den 4 maj är det dags för finalkonsert.

Finalisterna: Maria Löfgren, Laura Stevens, Cecilia Damström50 000 kronor står på spel och vid konserten i Wallenbergssalen den 4 maj framför studentsångarna verk av tre internationellt verksamma finalister.

De tre är (fr v i bild)  Maria Löfberg (Sverige), Cecilia Damström (Finland) samt Laura Stevens, Sydafrikansk kompositör verksam i London.

På programmet denna finalkonsert står också stycken från körens kommande turné på Island.

Idén till Linköpings Studentsångare Composition Award 2016 med ett förstapris på 50 000 kronor kom från körens dirigent Christina Hörnell förra våren.
Studentsångarna hade då blivit inbjudna att tillsammans med Linköpings Indiekör medverka i systerkören Linneas konsert Ett stycke kvinnokamp, de fick själva avgöra vilka två verk som skulle framföras – men ett av dem skulle vara skrivet av en kvinnlig kompositör.

Kvinnliga tonsättare och musik för manskör

Där fick kören problem, skulle det visa sig.
Det finns just inte särskilt mycket musik skrivet av kvinnor för manskör och i studentsångarnas notbibliotek om 600 verk fanns fanns bara en handfull stycken med text eller musik skrivna av kvinnor.
– Det var knappt vi lyckades uppfylla Linneas önskan, skriver studentsångarna på sin hemsida.

Vid Linneas konsert den 8 mars 2015 framförde manskören sina två stycken. En av Karin Rehnqvist 2003 tonsatt dikt av Nils Ferlin, Större och mindre samt Bordsvisa för gifta männer, en dikt av Anna Maria Lenngren tonsatt av Jacob Niclas Ahlström (1805-1857) och som ingår i varje respektabel manskörs standardrepertoar.

Vill bidra till utvecklingen av konstarten

Men de tog också tillfället i akt att presentera sin komponisttävling, enbart för kvinnliga kompositörer.
– Vi vill bidra till utvecklingen av vår konstart, musik för manskör. Vi vill visa att vi inte bara vill värna gamla traditioner, utan också framföra splitter ny musik. Och vi vill göra musiken för manskör bredare och mer inkluderande, förklarar studentsångarna sitt initiativ.
– Musiktävlingen blev ett eget projekt, lett av Melker Berg. Och kören gjorde ett jättejobb med att sprida information om tävlingen över hela världen, säger Christina Hörnell.
– Kvalitén på bidragen var över förväntan. Nu ska det bli jättespännande att framföra finalisternas stycken. De är inte helt enkla att framföra, men lättlyssnade.

Sexton kvinnliga kompositörer från fyra världsdelar kom in med sina bidrag. Och den 4 maj, ett drygt år efter utlysningen, är det alltså dags för avgörandet.

Fotnot: Förstapriset, äran och prissumman 50 000 kronor tilldelade Cecilia Damström.