05 maj 2015

Linköpings universitet är ett av världens hundra bästa, unga universitet. Det visar rankinglistan Times Higher Education 2015.

Kåkenhus, Campus NorrköpingFoto: David HolmströmLiU kvalade in på plats 59 på årets upplaga av Times Higher Education. Jämfört med rankingen 2014 innebär det att LiU blivit omseglad av en handfull universitet och halkat bakåt från plats 46. Ytterligare två svenska universitet fanns med på förra årets lista och även på årets. SLU toppade på plats 34, Umeå universitet gick in på plats 51.

Samtliga tre svenska lärosäten dalade några platser i den internationella rankningen, som totalt toppades av École Polytechnique Fédérale de Lausanne.
Sett till länder har Australien flest lärosäten med på listan (16) följt av Storbritannien (15). Av de nordiska länderna finns tre finska lärosäten, två danska och ett norskt lärosäte med bland topp-100.

Till Times Higher Education

Publicerad 2015-05-05