I år firar miljövetarprogrammet på Linköpings universitet 20 år. Det firar vi med en dag för familjer och andra intresserade om miljöfrågor. Dagen bjuder på brädspel, barnteater, filmvisning och spännande tal, som varvas med prova-på cirkus och miljöprovtagning med kunniga instruktörer. Kom och fira med oss och lär dig om miljö på ett roligt sätt!

Lördagen den 8/12 kl. 10 - 17.30
Hallarna på Tunnbindaregatan 37, Norrköping

PROGRAM

10:00 Ta pulsen på Norrköping - en hälsokontroll av staden vi bor i - Provtagning av miljökvalitet

(innergården Hallarna)
• Instruktörer samt studenter och lärare på Miljövetarprogrammet guidar dig som vill lära om miljöprovtagningar. Ta på dig en vit rock, analysera prover och bli forskare för en förmiddag!

11:00 Välkommen till dagen och tal av Rebecka Le Moine – årets alumn på Linköpings Universitet
(inne i Hallarna)
• Varför behöver vi miljövetare mer nu än någonsin? Om att arbeta med de stora miljöutmaningarna.

11:15 Barnteater ”Sillgrisslan” med Långsjö Teater
(inne i Hallarna)
• Långsjö teaters ny uppsättning, Sillgrisslan, förtäljer den halsbrytande historien om sillgrissleungens färd ut ur boet och ner i havet, samtidigt som den leder oss genom den magiska Grimmsagan, Kristallkulan, som handlar om att hitta modet inför saker som vi måste igenom.

12:00 Träffa Norrköpings Ungdomscirkus
(inne i Hallarna)
• Se en akt ur förställningen ”Gör om, gör rätt” – barn förmedlar miljö genom cirkus
• Prova på cirkus med skickliga ungdomstränare. Lär dig jonglera, jula, bygga pyramider och annat kul!

Lunchtid – Trottoarbaren säljer veganska mackor och fika.

13:30 Visning av inflytelserik miljöfilm; ”Äppelkriget” av Hasse
och Tage
(i foajén Hallarna)
• Äppelodlarfamiljen Lindberg bekämpar byggandet av nöjesparken Deutschneyland för att rädda Änglamark. Med hjälp av sin stora släkt som till hälften består av övernaturliga väsen lyckas de besegra politikerna och storfinansen.

15:00 Inspirationstal av unga och gamla miljövetare
(i foajén Hallarna)
• Vilka miljöutmaningar står vi inför? Hur jobbar vi med dem? Vad behöver vi göra framöver? Och hur är det egentligen att arbeta som miljövetare?

16:00-17:30 Prova på roliga brädspel om miljö och klimat
(i foajén Hallarna)
• Olika brädspel testas med en fika i handen. Till exempel Klimatspelet, Ticket to ride, Skogen och Broken Cities.

Alla aktiviteter är gratis!
Välkommen!