24 juli 2015

NärCon växer. När dörrarna slås upp till sommarens upplaga av Nordens största festival för japansk populärkultur och spel, väntas 8000 deltagare och prominenta hedersgäster till annars mycket sommarstilla Linköpings universitet.
corson under närcon

Att Linköpings universitet varje år i slutet av juli invaderas av tusentals konstfullt utklädda ungdomar, har blivit lite av en tradition. Nordens största ungdomsfestival för japansk populärkultur och spel startade i Örebro 2002 men kom till LiU 2011 när huvudansvarige, Samuel Anlér, flyttade till Linköping för att läsa internationell ekonomi, samtidigt som arrangemanget växte ur lokalerna i Örebro.

För NärCon växer för varje år, till en början med 50 procent varje år. Nu har ökningstakten dämpats något. Ändå väntas över 8 000 deltagare till den 14:e upplagan av sommar-NärCon, tusen fler än förra sommaren.

Sedan några år tillbaka arrangeras också NärCon Vinter vilket gör att antalet NärCon som arrangerats nu är upp i 18.

Festival i fyra dygn

I fyra dygn, den 23-26 juli, kommer deltagare från framför allt Sverige. Tio procent kommer från andra länder, mestadels Norden men även Tyskland, USA och Japan. De är i åldern 12 – 30 år men majoriteten är i åldern runt 19 år. De kommer för att se film, delta i TV-spelsturneringar, handla i butiker och se artister. Men kanske framför allt för att träffa andra, människor man kanske tidigare bara träffat via nätet.

Den största händelsen är sannolikt de nordiska mästerskapen i cosplay där deltagarna klär ut sig till olika fantasifulla karaktärer i filmer eller tv-spel. I år deltar 200 personer i tävlingen som för första gången direktsänds på TV, både i SVT1 och finska YLE.

Dessutom gästas evenemanget av världens främsta cosplayare, Alodia Gosiengfiao, från Filippinerna och en av de största röstskådespelarna från Japan, Yui Ishikawa.

8000 deltagare kräver ytor

Nytt för i år är också att hela arrangemanget stängslas in. I takt med att NärCon vuxit sig allt större har det också lockat till sig utomstående som dessvärre enbart kommer för att ställa till bråk vilket gjort att deltagare känt sig otrygga. Varje år genomför arrangörerna en enkätundersökning där deltagarna får kommentera hur NärCon kan förbättras. Stängslet är ett resultat av detta.

Foto: Kristofer Janukiewicz

2015-07-24