Natalie Tapper är en av studenterna som läser Beteendevetenskapliga grundkurs (BVG). Hon siktar på att bygga sin egen examen och vill i framtiden jobba inom HR.

Natalie Tapper student på BVG. Natalie Tapper har hunnit med många olika saker innan hon började på BVG. Hon hade redan läst vid universitet, bland annat kurser i pedagogik och hundens beteende. Natalie har också haft flera olika jobb, inom vården, som personlig assistent, städare och vaktmästare. Men så kände hon att hon vill komma tillbaka till universitet och börja plugga igen.

Bra kombination av ämnen

- Jag tycker BVG har ett bra upplägg, i början läser man sociologi, pedagogik och psykologi var för sig och får en ingång i de olika ämnena. Sedan integrerar man ämnena och då får man lära sig hur de hänger ihop. Just nu läser vi om utbildningar i olika kontexter.

Kurserna läses på olika sätt, ofta börjar kursen med föreläsningar men sedan kan det vara grupparbeten, seminarier och individuella hemtentor. Även om klassen är ganska stor, cirka 60 studenter, lär man känna studiekompisar genom grupparbetena. Ofta är det samma grupp som hänger ihop genom hela kursen.

Vill bygga sin egen examen

- Tanken är att jag ska bygga ihop min examen. Det är positivt att man kan välja själv vad man vill läsa. Jag är intresserad av kurserna Ledning och strategiskt personalarbete sam Arbetsrätt men jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska läsa sociologi, pedagogik eller psykologi. Jag har inte riktigt än hittat det ämne som intresserar mig mest.

Om fem år hoppas Natalie att hon har tagit sin examen och har ett utvecklande och varierat jobb inom HR.
- Jag är nöjd med min utbildning. Det spännande med beteendevetenskap är att vi alla är olika och att vi fungerar olika i grupp och samhällsmässigt. Jag kan verkligen rekommendera alla som är intresserad av de beteendevetenskapliga ämnena att läsa BVG.

BVG