Professor Andrew Lees fick priset "Linköping Neuroscience award". Lees benämns som en av världens främsta forskare inom Parkinsons sjukdom. 12 december besökte han LiU och Campus US för att ta emot utmärkelsen och höll samtidigt en föreläsning.

Det var för andra gången "Linköping Neuroscience award" delades ut. Forskning inom neuro-området är sedan ett par år tillbaka ett strategiområde vid Linköpings universitet och Region Östergötland. Det är inom denna satsning som man valt att skapa ett årligt pris.

Välciterad

Professor Andrew Lees Foto: Andrew Lees/Privat2017 års pristagare – Andrew Lees – är professor i neurologi vid National Hospital for Neurology and Neurosurgery, London, och University College London. Lees är också aktiv vid The Reta Lila Weston Institute of Neurological Studies, där han fungerade som föreståndare 1998–2012, och nu innehar en emeritusposition.

Han benämns som en av världens främsta forskare inom Parkinsons sjukdom och hans forskning har citerats över 23 000 gånger sedan mitten av 80-talet. Lees är känd för att ha skapat de kriterierna som används främst för att diagnosticera Parkinsons sjukdom. Hans forskning kring användandet av apomorfin vid behandling av avancerade komplikationer vid Parkinson har också nått stora framgångar.

"Visa och få synpunkter på vår forskning"

– Vi är väldigt glada över att Andrew Lees kunde komma hit. Han är en av värdens mest kända Parkinsonforskare, och vi ser det som mycket stimulerande att få ta del av hans kunskaper, men också att vi får också en möjlighet att visa och få synpunkter på den forskning inom fältet som vi själva bedriver, säger Anders Blomqvist, ordförande vid Centrum för systemneurobiologi.

Föreläsningen Andrew Lees höll bygger på hans biografi "Mentored by a Madman: The William Burroughs Experiment" från 2016. Biografin beskriver bland annat hur författaren och drogmissbrukaren William S. Burroughs upplevelser och Sir Arthur Conan Doyles fiktiva karaktär Sherlock Holmes har påverkat Lees egen karriär.