02 maj 2017

Nu är de nya lokalerna för möten och föreläsningar på Vrinnevisjukhuset i Norrköping invigda. ”Det här är ett fysiskt bevis på ett gott samarbete”, sa Johan Dabrosin Söderholm, dekanus på Medicinska fakulteten vid Linköpings universitet.
Axel Lund från studentkåren Consensus höll i saxen på invigningen. Regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S), vårddirektör Bo Orlenius och rektor Helen Dannetun assisterade. Axel Lund från studentkåren Consensus höll i saxen på invigningen. Regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S), vårddirektör Bo Orlenius och rektor Helen Dannetun assisterade. Foto: Carolina Häggkvist
Det är sjukhusets samtliga mötes- och föreläsningssalar som har flyttats till ett eget hus. I byggnaden finns sedan hösten Clinicum test och innovation, som är en samlingsplats för sjukvårdens interna träning. I huset finns numera även 13 konferensrum, en datasal, fackbibliotek, fyra basgruppsrum, kontor och studentkök.
På fredagen var det dags för invigning och på plats fanns representanter från både regionen och universitetet.

– Nu finns det bra lokaler för våra studenter, bland annat blivande sjuksköterskor och läkare. Vi är väldigt glada för det och ser fram emot arbetet som ska ske här, sa Helen Dannetun, rektor för Linköpings universitet.

Hennes kollega, dekan Johan Dabrosin Söderholm, underströk att det nya centret vittnar om att en akademisering av Vrinnevisjukhuset är på gång.

För regionens räkning deltog bland andra Mats Johansson (S), ordförande i regionstyrelsen.
– Det är få förunnat att få uppleva en dag som denna. Att inviga nya hus med ny verksamhet är ett fantastiskt kvitto på det arbete som många har lagt ner, sa han.

För vårddirektör Bo Orlenius var invigningen dessutom hans sista officiella uppdrag.
– Det här är det bästa som har hänt Vrinnevi och garanterar fortsatt utveckling av både vård och kunskap. Det är bra integrering mellan studenter och medarbetare och hjälper samtidigt studenter att komma in i yrkeslivet. Allt bottnar i att det här är bra för patienterna, sa han.

Det nya konferens- och utbildningscentret är en del av Vision 2020, som är Vrinnevisjukhusets stora om- och nybyggnationsprojekt.

Delar inifrån de nya lokalernaDelar inifrån de nya lokalerna. Foto: Carolina Häggkvist