15 januari 2016

Från tanke till färdig produkt. 16 studenter från Slöjd, hantverk och
formgivningsprogrammet ställer ut på Hemslöjden i Linköping.
Studenter ställer iordning utställningen, någon drar ledning i taket.Vernissagen lurar om hörnet och andraårs-studenterna ägnar fredag eftermiddag till att ställa iordning sin utställning på Slöjdgalleriet som kommer att visas  mellan 16 januari och 14 februari.

Broderad väskaTidigare i veckan målades det: det lilla galleriet på knappt 20 kvadrat är nu sammanhållet av mustigt engelskt rött, dovt blått och inslag av gult.

Här samsas nu 16 andraårsstudenter från Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet, var och en visar två prototyper och en färdig produkt, alla med olika tekniker, material och idéer.

Julia Gottschalk i färd att montera upp sina kort– Det blir vårt första möte med offentligheten. Det ska betyder mycket att redan under utbildningen bli bemött av en kundkrets och få reaktioner på det man gjort, säger Julia Gottschalk som är i full färd att montera upp tryckta kort i tunn nylontråd ovanför några förvaringskorgar av linne, screentryckta med ekologiska färger.

Innan Julia Gottschalk började utbildningen var hon inriktad på renovering och återanvändning av gamla möbler, trä och textil – men just nu lutar hon mer åt det grafiska; mönster och tryck.
– Jag upptäckte att jag faktiskt är bra på det. Det hade jag inte den blekaste aning om innan, säger hon och skrattar.

Byggsats för händiga. Kan bli t ex kryddställ.Det hinner hända mycket under utbildningen. Men ska man kunna leva på sitt hantverk gäller det att klara av även sådant som målgruppsanpassning, prissättning, marknadsföring.
Studenterna har gruppvis fått göra skalenliga utställningsmodeller och därefter röstat fram ett slutalternativ, de har tagit fram förslag till vernissagekort och fördelat annat jobb mellan sig, som praktiskt jobb eller kommunikation.

Jesse E. Hed lägger ut sin dolk i Slöjdgalleriets fönster.Och till pressvisningen på fredagseftermiddagen är nästan allt på plats. I fönstret mot gatan exponeras Jesse E Hed:s sagolika dolk, inspirerad av datorspelet Elder Scroll Skyrim.
– Jag hoppas det kommer att dra in yngre publik Och jag skulle ju gärna se att jag i framtiden kunde syssla med tillverkning av attribut till rollspel, även om det inte kan bli på heltid, säger hon och berättar att tillverkningen av dolken tagit drygt trettio timmar.

I samma härad visar kurskamraten Malin Andersson sin hoodie Draco Albino, sydd i fleece.
Blandning av traditionellt hantverk och nördiga intressen gör studentutställningarna spännande och i Slöjdgalleriet har de nu haft utställningar i ett halvt sekel.

produkter i Slöjdgalleriets fönster– Studenterna skapar ett fantastiskt mervärde även för Hemslöjden. Vi får in nya slöjdare och konsthantverkare och en del studenter engageras för att hålla workshops eller jobba med föreningens barnverksamhet, säger slöjdkonsulenten Ann-Sofie Svansbo, tillika lärare på programmet och ansvarig bland annat just för entreprenörskursen och utställningsämnet.

Runt om i butiken kan man se också spåren av tidigare studenter som nu är etablerade och säljer sina produkter här. För de sexton i Slöjdgalleriet återstår att invänta publikreaktionerna och klara av de övriga teoretiska redovisningarna av kursen.
– Lite kan vi nog passa på att koppla av efter vernissagen imorgon. Men sedan får vi ladda för nästa kurs, experimentellt arbete, säger Julia Gottschalk.

Om utställningen på facebook

Publicerad 2016-01-15