25 augusti 2013

Kan ett kreativt skapande av bilder med hjälp av kod få fler flickor intresserade av datorer och programmering? Ja, kanske. Erik Berglund, håller en sommarkurs i konstkodning för unga konstnärer mellan 13 och 18 år.

Erik Berglund visar hur ett konstverk, en bild, växer fram på skärmen. Genom att ändra lite i koden förändras bilden radikalt och ingen kan låta bli att förundras. Han bjuder på en magisk show i programmeringens värld.

– Allt började nog egentligen under min anställningsintervju. Jag fick frågan vad jag kunde göra för att intressera flickor för datorer och programmering, berättar Erik Berglund, universitetslektor på IDA och ansvarig för universitetets kurser i webb- och spelprogrammering.

– Jag tänkte först att det kan väl inte jag göra något åt, men jag har ju två döttrar så jag började fundera, säger han.

Närmar sig det okända

Koda konst-projektet är ett försök att nå dem som kanske inte annars skulle ägnat en tanke åt att börja programmera och som kanske hellre ägnar sig åt konst och kreativt skapande.

– Vi är ju alla vana vid konst och bilder och kanske kan man närma sig det okända och obegripliga via konsten. Att koda konst är en skapandeprocess utan några låsningar, där inget annat krävs än en dator och lite grundläggande förståelse för programmering, säger Erik Berglund.

Till kursen har han skapat en färdig miljö att arbeta i, med fasta övningar. Resultatet blir en webbadress (url) som enkelt går att ta med hem, ändra eller dela med kompisarna.

Det finns en stor kraft i projektet, anser han.

Koda på dagis

– Bilder gör man hela vägen ner till dagis, kanske kan man introducera kod redan där. Små barn kan fås att upptäcka datorns förmåga. Allt man behöver kunna för att koda lär man sig annars i första och andra klass, att läsa, skriva, räkna och lite engelska säger han.

Dessutom ger konstkodning fler en möjlighet att utöva konst.

– Man behöver varken vara händig eller ha fin motorik. Kan kanske jämföras med att göra musik i datorn respektive på ett piano.