18 april 2016

Torsdag den 21 april är det regionfinal i tävlingen Teknikåttan. I C1 på Campus Valla kämpar sex klasser om en plats i finalen. Tävlingen arrangeras av Tekniska fakulteten.

Singapore Flyer, världens största pariserhjul

Regionfinalen pågår i C1 mellan klockan 9 och 15 med semifinaler på förmiddagen och final efter lunch.

Men innan har de sex klasserna från Nya Munken och Berzeliusskolan i Linköping, från Kunskapsskolan och Hagaskolan i Norrköping, Lagmansskolan Mjölby samt Karl Johans skola i Örebro, kommit så långt som till den rafflande regionfinalen, har de på hemmaplan jobbat med klassuppgifter i en kvalificeringstävling. I år handlade de om att konstruera ett pariserhjul samt konstruera en kod för ljudlös kommunikation.

Tävlingen arrangeras av Teknisk fakultet och nämnden för skolsamverkan.

1647 års idéer om nöjesattraktioner, till vänster syns en tidig variant av pariserhjul. Illustration av Adam Olearius.– Pariserhjulet genererar också ett designpris för den klass som har lyckats bäst med designen, berättar Anna Sundin, administratör.
– Dessutom tävlar de i lag om tre (ett lag från varje klass) och det fungerar lite som Vi i femman, men frågor som rör naturvetenskap och teknik, både praktiska och teoretiska frågor. Vinnaren i vardera semifinal gör upp i finalen efter lunch.

Därutöver blir det en kombinerad rundvandring och tipspromenad på campus.
– Tanken är att de ska få se universitetet både från insidan och utsidan och få tänka till lite grann, säger Anna Sundin.

Teknikåttan startade på LiU

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap och teknik. Den startades av Tekniska högskolan i Linköping 1993. Sedan dess har intresset för att delta ökat från år till år.

I dag är Teknikåttan indelad i elva regioner, där ett lärosäte i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare. Från och med år 2000 kan alltså landets alla åttondeklassare delta i uttagningstävlingen.

Bilder: Singapore Flyer - världens största pariserhjul samt 1647 års idéer om nöjesattraktioner, till vänster syns en tidig variant av pariserhjul. Illustration av Adam Olearius.

Mer om tävlingen Teknikåttan