Namn: Rickard Rehn
Examen: 2015
Jobb: Associate på KPMG AG i München

Richard Rehn tidigare student

Det tog endast två och halv månad för Rickard att få sitt första fasta juristjobb efter att han har tagit Masterexamen i Affärsrätt med Europainriktning/tyska i juni 2015. Flytten gick sedan till Tyskland där han numera arbetar som Associate på KPMG AG i München.

- Mina nuvarande arbetsuppgifter består främst i att upprätta tyska skattedeklarationer åt främst utländska medborgare samt tyska medborgare som har blivit utstationerade från respektive hemländer”, säger Rikard.

Dessutom tolkar han även dubbelbeskattningsavtal i syfte att avgöra var klienten anses vara skattskyldig.

Utlandsstudierna gav jobb

Rikard upplever att han har mycket stor nytta av sina tyska språkkunskaper som han, åtminstone delvis, fick genom sina studier på Linköpings universitet. En annan kurs som har betytt mycket för honom är grundkursen i skatterätt, specifik den internationella delen. Det var där han fick möjlighet att bekanta sig med olika dubbelbeskattningsavtal som numera utgör hans vardag.
- Det viktigaste vad gäller min nuvarande anställning var dock mina utlandsstudier. Utan dessa samt tidigare alumner vid LiU hade jag aldrig hamnat i München, berättar Rikard.

Som student på programmet med Europainriktning/tyska fick Rikard möjligheten att studera ett helt läsår vid Johann-Wolfgang-Goethe-Universität in Frankfurt am Main. Tack vare nätverket han byggde upp under sitt utlandsår har han även fått en 10-veckors praktikplats på Mannheimer Swartling i Tyskland och genomförde praktiken som sin sista kurs på masterprogrammet.

Rikard har flera kollegor som har läst affärsjuridiska programmet vid LiU.
- Programmet bör rekommenderas till de som gärna vill jobba utomlands, vi svenska affärsjurister är väldigt efterfrågade i Tyskland.”, säger Rikard.

Bra kombination av juridik och ekonomi

Men självklart behöver inte alla som har läst programmet flytta utomlands.
- Jag skulle vilja rekommendera utbildningen till de som är språkintresserade samt till de som, i likhet med mig, hyser ett stort intresse för hur juridik och ekonomi hänger samman. Kombinationen av kurser i företagsekonomi och juridik medför att vi får en stor förståelse med avseende på vilka beslut olika former av bolag ska fatta eller inte fatta, säger Rikard.

Han upplever att utbildningen gav honom en väldigt bra förberedelse inför arbetslivet och en otroligt bra grund att stå på, även jämfört med tyska advokater.

Nolle-p, bästa minnet

Nolle-P (mottagningen) hör till de roligaste minnena från studietiden eftersom det var då han fick lära känna alla sina härliga studiekollegor. Men även de kompetenta lärarna i allt från obeståndsrätt till tysk grammatik är något som han gärna minns från sin studietid på affärsjuridiska programmet.