14 april 2015

Robotar som dansar, räddar och släcker bränder. På lördag den 18
april är det RoboCup LiU. Deltagare från sju till 19 år tävlar om ära,
pokaler – och en resa till VM i Kina.

– Det blir den största RoboCup tävlingen någonsin i Sverige med 114 anmälda deltagare i 32 lag. Det är jätteroligt att det blivit så stort, i år har vi också flera lag från Östergötland. Och en tredjedel är tjejer, säger projektledaren Fredrik Löfgren, som läser till civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik på LiU och som själv deltagit i mängder av robottävlingar.

Det är tredje året som tävlingen arrangeras på LiU av robotföreningen FIA och utan ett stort engagemang hos ett gäng entusiastiska civilingenjörsstudenter hade det förstås inte gått. Som projektledare har Fredrik Löfgren själv lagt sådär tio timmar i veckan på tävlingen nu under våren:

– Vi gör det för att vi vill öka intresset för naturvetenskap och teknik. Vi pluggar själva till civilingenjörer till stor del tack vare dessa robottävlingar och vi vill att fler ska få chansen att uppleva det vi har varit med om, säger Fredrik Löfgren.

Gärna publik!

Lagen kommer från hela Sverige. På kvällen den 17:e släpps de långväga deltagarna in på Campus Valla, får övernatta i några lektionssalar och fixa slutputsen på programmeringen av sina robotar under natten för att sedan få några timmars sömn till invigningen den 18:e klockan 9.30 i Agora i A-huset.

– Tävlingen börjar tio, pågår hela dagen för att avslutas fem. Och – vi vill gärna ha publik! Det här är roliga tävlingar att titta på, säger Fredrik Löfgren.

VM i Kina väntar

Det kommer att tävlas i flera olika grenar. Bland annat dans, där roboten ska programmeras att uppträda med människor, räddningsrobotar som kan leta efter skadade människor i katastrofområden  och eller släcka bränder.

– Det är alltså inte RobotWars som många förknippar robottävlingar med, vi vill att robotarna ska kunna komma till nytta i samhället i framtiden.

Vinnarlagen får ta hem ära och fina pokaler att visa upp hemma i sina skolor (tävlingen sponsras stort av bland andra Skolverket) och inte minst får vinnarna resa till Kina för att representera Sverige på VM.

Bilder från tidigare RoboCup.

Publicerad 2015-04-14