23 maj 2016

Efter en rafflande final spelade LiU AiF innebandyherrar hem SM-guldet vid Studentiaden i Växjö den 13-15maj.

LiU-studenterna samlade efter SM i Innebandy 2016– Det var tight. Finalen mot studenterna från Jönköping avgjordes i sista minuten, berättar Simon Adolfsson, ordförande i LiU AiF Innebandy.

Fast segern var ändå inte helt otippad.
– Vi har ett bra lag i år och vi är väldigt samspelta, vi hade goda förhoppningar om att komma långt. Men vi spelar vanligtvis inte mot andra universitetslag, så hur det skulle sluta visste vi förstås inte. Det var jätteroligt att se att vi står oss.

Guld - och nästan ett brons

Det var 16 herrar och sju damer från LiU AiF som deltog i årets Studentiad i Växjö, där 300 deltagare från 15 olika studentidrottsföreningar deltog i 4 olika Student-SM: innebandy, badminton, 3x3 basket och volleyboll.172 SM-matcher spelades över 3 dagar i 3 olika idrottshallar på 2 spelplatser!

Förutom herrlagets guldinsatser blev det närapå en bronsmedalj även i innebandy mixed.
– Vi förlorade på straff och fick nöja oss med en fjärdeplacering, säger Simon Adolfsson (överst t v på bilden ovan).

Studentiaden arrangeras varje år av Sveriges Akademiska Idrottsförbund i samarbete med en medlemsförening – i år Växjö Universitets Idrottsförening.
Den första Studentiaden arrangerades 2005 i Uppsala av Sveriges Akademiska Idrottsförbund och ett flertal Uppsalaföreningar. Sedan dess har även Karlstad (KAUIF), Linköping (LSIF), Stockholm (KTH-hallens IF), Falun (DSIF) och Bosön (Bosö IF) stått som värdar för arrangemanget.

Studentiaden har växt till att bli ett av ett av de största idrottsevenemangen i Sverige. Utöver Student-SM i de olika grenarna är det en mötesplats för idrottsintresserade studenter med en hel del kringaktiviteter som uppvisningar, uppträdanden, bankett och annat.

– Vi i innebandylaget tävlar inte särskilt ofta. För en del av studenterna i laget är det första gången de får chansen att ta hem en medalj. Det är klart att det var en speciell upplevelse att få stå på prispallen, säger Simon Adolfsson, till vardags civilingenjörsstudent i maskinteknik.

Mer på LiU AiF (Facebook)