19 augusti 2015

Bra för CV:et. Det tycker de 18 studenter som under sommaren
jobbat med Sommarmatchen där de på forskares uppdrag varit med om att vidareutveckla och kommersialisera idéer.
Bild på studenter som deltar i Sommarmatchen 2015– Jag ville ha ett annorlunda sommarjobb där jag kan stärka mitt CV, istället för att jobba som vaktmästare ännu en sommar, säger Sandra Svanberg.

Och hon tror verkligen att CV:et fått sig ett lyft efter de sex sommarveckor hon arbetat med att utveckla en portal för den nya generationens digitala läromedel.

Sandra Svanberg, student med på Sommarmatchen 2015Hon är kognitionsvetare och läser sista året på masterprogrammet IT Management. Tillsammans med en student som läser medieteknik har hon stöttat forskare vid Institutionen för datavetenskap att komma vidare med deras idé om att utveckla digitala läromedel.

– Vi har lagt grunden för en portal så att forskarna har något att prata kring när de är ute och berättar om sin idé.

Det har varit lärorikt att vara två studenter från olika program som jobbat ihop i projektet, tycker Sandra Svanberg.

– Den andra studenten läser medieteknik och har mer kunskap i programmering medan jag har mer av ett användarperspektiv och hur man skriver texter. Vi har lärt av varandra.

I år är det nionde gången LiU:s Innovationskontor arrangerar Sommarmatchen. Idén är att studenter som är intresserade av innovationer och entreprenörskap ska få en chans att pröva att jobba med det och använda kunskaper från sin utbildning. Ersättningen är drygt studielånsnivå. Samtidigt får också forskare hjälp med att testa och utveckla idéer de har.

Lär sig samarbeta

Karin Ackerholm LiU:s innovationskontorKarin Ackerholm är innovationsrådgivare och stöttar forskare och andra anställda med idéer de har grundade i kunskap från LiU.

– Sommarmatchen blir ett sätt att få innovationsprojekten att komma längre med hjälp av studenter. Dessutom lär sig studenterna från olika utbildningar att samarbeta, säger Karin Ackerholm.

14 forskare deltar med sina projektidéer i årets Sommarmatch. De kommer från olika fakulteter och ämnesområden, projekten handlar om allt ifrån utveckling av en app för barn med kognitiva nedsättningar till återtillverkning av produkter, som exempelvis datorer och bildelar.

– Studenterna är fascinerande duktiga. De har inte den djupa kunskapen men kan komma med nya synsätt och kompletterande kompetens, påpekar Karin Ackerholm.

Testa nytt fält

Victor Broman, student som deltog i Sommarmatchen 2015Victor Broman läser industriell ekonomi och har arbetat med att sälja och marknadsföra analyser för att testa nya substanser som kanske kan bli nya läkemedel.

– Det är jättespännande att få testa ett nytt fält, jag har aldrig tidigare jobbat med läkemedelsbranschen, säger Victor Broman som kommer fortsätta jobba vidare med projektet i höst.

Martin Strid Student som deltog i Sommarmatchen 2015Och Martin Strid, blivande civilingenjör i design- och produktutveckling, har arbetat tillsammans med LiU-forskare med att utveckla en ventil till stomipåsar.

– Jag har hjälpt till att göra ventilen möjlig att massproducera och även gjort en prototyp för en förpackning, säger Martin Strid.

Värt att göra riktiga ingenjörssaker som sommarjobb, konstaterar han.

Gruppbilden: Sandra Svanberg, Martin Strid och Victor Broman.

Foto: Peter Modin

Sommarmatchen