19 maj 2016

Linköpings Studentsångare avslutade sin körresa till Island med en konsert i mastodontformat. Ett tusen korister tog ton på scen i Harpa Consert Hall!
Slutkonsert. Över tusen manssångare på scenManligt, härligt och starkt!, löd uppdateringen på körens Facebook.

Linköpings Studentsångare representerade Sverige, LiU och den svenska manskörstraditionen på en nordisk-baltisk manskörsfestival i Reykjavik där förutom Sverige Finland, Norge, Estland, Sverige, Island och Schweiz var representerat.

Foto: Daniel Haggmyr– Vi passade på att framföra de nyskrivna finalstyckena från körens Composition Award för att lansera kvinnliga komponister för manskör i ett internationellt sammanhang, säger körens dirigent, director musices Christina Hörnell.

Composition Award avgjordes ju vid en konsert i Wallenbergssalen på Östergötlands länsmuseum kvällen innan avresan till Island – med den finländska tonsättaren Cecilia Damström som vinnare – så det blev tätt mellan framträdandena för kören.

Spontansång i frack på vikingabåtenSärskilt som en resa till Island med automatik måste bjuda spontansång, på Island sjunger folk gärna och ofta. Det blev det tillfälle till lite överallt, på Vikingaskeppet Harald Hårfagre som vid det berömda vattenfallet Gullfoss.

– Fredagen innebar reception hemma hos presidenten och vid lördagens avslutningskonsert var, vid sidan av presidenten även kulturministern, turist- och energiministern och Reykjaviks borgmästare på plats, berättar Christina Hörnell.

Fler bilder på körens Facebook