15 januari 2016

Hälsa känns. Det menar KSM-studenterna som reagerar på etablerade tidningars ytliga ideal med att göra tidningen NOG.
Hela redaktionen; fr v Rebecca, Liza, Elin och Cecilia.Plan 6 i Kåkenhus. Vad händer där egentligen? En sen kväll sitter studenterna Rebecca Havedahl, Liza Henriksson, Elin Nordin, Cecilia Öhlin och Lydia Meneses i datorsalen och färdigställer sin allra första helt egenskapade hälsotidning. NOG är en reaktion mot redan etablerade magasin som med hälsa verkar mena att den kvinnliga läsaren alltid måste bli smalare och förbättra sig på olika sätt.
– Hälsa syns inte, hälsa känns, menar istället andraårsstudenterna på kandidatprogrammet Kultur, samhälle, mediegestaltning i Norrköping.

Omslag till NOGHur fick ni idén?

– Vi ville göra något som vi brinner för och utgå ifrån vad vi själva upplevt, säger Cecilia Öhlin.

Rebecca Havedahl fortsätter:
– Jag blev väldigt upprörd när jag såg Katrin Zytomierska i Malou Efter tio och utifrån det började vi prata om ”fatshaming”, att det bara finns en kroppstyp som förknippas med hälsa: den smala kroppstypen. Ytliga ideal säger egentligen ingenting om hur man faktiskt mår.

Vad betyder projekt som detta för ert framtida arbetsliv?

– Det blir något att lägga i portfolion, något som visar att ”jag kan detta”.

Parallellt med tidningsskapandet har tjejerna skrivit uppsatser med diskursanalys av gestaltning i både tidningar och spelfilmer.

– Uppsatsernas ömma punkter har gett oss mycket att gå vidare med, säger Cecilia Öhlin.

Hon har till exempel skrivit en artikel i NOG om att välja kläder efter humör istället för kroppstyp:
– Är du ledsen tycker vi att du ska ta något gosigt på dig.

Liza Henriksson och Elin Nordin berättar också hur de i sin tidning fått begreppet ”beach ready” att handla om annat än den perfekta strandkroppen.
– Vi tipsar om att ta med en vattenflaska, något gott att äta och använda solskydd. Det handlar om att ta hand om sig själv så att man inte blir uttorkad.

Tjejerna är noga med att poängtera att det inte är dåligt att vara smal eller vältränad om man mår bra av det.
– För oss handlar det helt enkelt om att alla olika kroppstyper ska få representeras i media. Hade vi haft mer tid hade vi även tänkt mer på representationen av olika etniciteter och funktionsvariationer. En hälsotidning för män hade också varit intressant, men ett helt annat projekt.

Första uppslaget i tidningenVad har ni lärt er av det här projektet?
– Att göra en opinionsbildande produkt av ett ämne som vi är intresserade av.

Just opinionsbildning är något som Lydia Meneses och Cecilia Öhlin gärna fortsätter att arbeta med, medan övriga kanske främst är intresserade av visuell kommunikation på olika vis. I projektet har de hur som helst fått prova på att göra lite av varje. De från början bestämda rollerna med olika ansvarsområden luckrades upp med tiden.

Kommer NOG att leva vidare efter det första numret?
– Det beror lite på hur folk reagerar. Med vårt Facebook-event ”~ 7 dagar av pepp ~” inför tidningssläppet har vi bara fått positiv respons på de olika hälsouppdragen. Vi drömmer om att vara med på studentkåren StuFF:s livsstilsvecka om den blir av i maj.

Peppveckan på Facebook
Tidningen NOG