20 november 2015

På fredag, den 27 november, är det dags för ett udda inslag i Linköpings studentliv. Det är minnesfest för det slukhål som uppstod på Campus Valla förra året. Intresset är minst lika stort som i fjol.

Marcus Odlander arrangerar Sinkhole memorial partyFoto: Cecilia OlssonSinkhole memorial party närmar sig med stormsteg. På fredag är det dags för evenemanget som uppmärksammar en av fjolårets största snackisar på Campus valla: En sprucken avloppsledning.

Vi tar det från början. En sen onsdagskväll i november i fjol såg några studenter hur ett hål bildats i marken utanför kårhuset. Kort därpå hade hålet vuxit i omfattning och tagit med sig både en lyktstolpe och en cykel ner i djupet. Tekniska verken åkte dit och inledde ett intensivt reparationsarbete. Hela Lambohovs sanitära framtid skulle räddas. Samtidigt fick IT-studenten Marcus Odlander (bilden överst) höra talas om slukhålet.
– Jag och en kompis satt och pluggade och passade på att gå dit. Det var vatten överallt. Då slogs vi av tanken att vi kanske skulle gå hit och dricka bärs på fredagen och kolla på hålet, berättar han.

Sedan spårade det ur

Sagt och gjort. Marcus Odlander skapade ett evenemang på Facebook som från början bara var tänkt för honom och några enstaka kompisar. Festens beskrivning var kärnfull. ”Tanken är att vi hänger vid sinkholet och kanske tar en bärs eller så! Alla är välkomna!”
– Jag föreslog att vi skulle ha ett offentligt evenemang och vi bjöd in några fler kompisar. Sedan spårade det ur helt.

Eget Twitterkonto

I samma takt som slukhålets diameter växte spreds evenemanget på internet. Över 2500 personer anmälde intresse och slukhålet fick till och med ett eget Twitterkonto. Även lokala medier och studenter på andra universitet uppmärksammade festen. Allt på mindre än två dygn. På den stora dagen samlades ett par hundra personer för att studera botten på såväl slukhål som ölflaskor. Tekniska verken stod välvilligt för underhållningen med hjälp av grävmaskiner och avloppspumpar.

Inte vana vid publik

- Det var verkligen en upplevelse. Vi är inte vana att ha publik när vi jobbar. För oss är det vardag med sådana jobb men för studenterna var det en jättegrej. Det var en rätt uppsluppen stämning bland kollegorna, berättar Stefan Candell, grävmaskinist på Tekniska verken som arbetade vid slukhålet.

Sinkholeriet

- Det kommer att bli en pub i amfiteatern och DJ-föreningen Forte kommer att spela. Men jag har ingen aning om vad folk förväntar sig. Allt är väldigt oklart.
Efter festen i fjol startade han och tre vänner festkommittén Sinkholeriet som också har tryckt upp overallsmärken till minne av slukhålet. De skänker överskottet från märkena till Musikhjälpen.
- Jag tror att det kommer bli bra drag på fredag. Det blir vad man gör det till. Förhoppningsvis kommer sinkhole party leva vidare och nya studenter kommer att gå på det utan att känna till vad det var som startade originalpartyt, säger Marcus Odlander.
Puben håller öppet mellan 15 och 19.

Text: Adam Rindeskär, studentreporter

Publicerad 2015-11-20