
Sammanlagt har de samlat ihop 60 stycken fallstudier från hela världen.
– Vi har bara talat med ett fåtal och vi kan redan se vissa mönster. Vissa saker som vi trodde var oviktiga har visat sig vara viktiga, säger Maggie O´Neill som är en av kursdeltagarna, hon har undersökt marknaden i Frankrike och Peru.
Lojalitet viktig faktor

Genom att lyssna på kunderna, hur de fattar beslut men också om hur produkterna ska fungera, hoppas de att företag ska bli bättre på att stå ut i konkurrensen.
– Om du arbetar ut på fältet varje dag kommer du till slut komma på riktigt bra idéer, säger Maggie.
Trots att ingen av dem var intresserade av traktorer innan har de fått med sig viktig kunskap.
– Den här metoden kan du egentligen använda på vilken bransch som helst, och till och med personligen. Vissa produkter köper jag bara för att min mamma köper dem. Men bara för att mamma köper dem innebär inte alltid att det är det bästa alternativet, säger Sabrina Layachi.
Utbyte mellan universitetet och näringsliv

– Det finns de som betraktar universitetets samverkan som att sprida universitetets resultat, men det är minst lika viktigt att vi lär av näringslivet och övriga samhället, säger han.
– Det här är ett experiment att knyta ihop forskning, utbildning och samverkan. Vad händer när man kopplar ihop studenter med verkligheten, och får dem att kliva ur klassrummet och ut i ett skarpt läge?
Vid seminariet ”Varför köpte du din traktor” möter studenter från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling näringsliv och intresseorganisationer. Arrangemanget är ett samarbete mellan samverkansprojektet Grönovation, utvecklingsarenan Vreta kluster och intresseorganisationen Lantmännen maskin. Ungefär 50 procent av studenterna är internationella.