06 december 2015

Operahuset i Sydney och kinesiska muren är några av bidragen i årets upplaga av Pepparkaksbuset, arrangerat av studenter som läser industriell ekonomi.

Den andra advent var det dags för årets upplaga av Pepparkaksbuset, en tradition som pågått i snart 30 år. Detta år deltog tre lag, samt arrangörerna själva i tävlingen, och flera studenter kom till Tornhagsskolan i Linköping för att följa skapandet av kreationerna. Årets tema var Världens underverk.
– Nu ställer vi ut bidragen på Colosseum i C-huset där studenterna kan komma och rösta, säger Lisa Gudmundson, en av arrangörerna.

Tisdagen den 8 december avgörs vilka vinnarna blir. Utöver anmälningsavgifter har arrangörerna också ordnat glögg och fika veckan innan Pepparkaksbuset för att få in mer pengar. Varje år går allt till ett välgörande ändamål, i år till UNHCR:s flyktingarbete.

Text: Eva Bergstedt
Foto: Ida Sörensen; studentfotograf