Att gå från ord till handling - to Walk the Talk är något som behövs i arbetet och engagemanget med hållbarhetsfrågor. På Linköpings universitet tar vi dessa ord på allvar genom ett aktivt arbete med hållbarhetsåtgärder och energieffektiviseringar.

För att visa upp detta arbete har vi skapat utställningen med samma namn - Walk the talk - på både på Campus Valla och Norrköping.

Utställningen är publik, kostnadsfri och tillgänglig året runt. Ta del av utställningen genom att följa kartans punkter på respektive Campus.

Karta över Walk the Talk - stationen Cyklar, Campus Valla.Karta över Walk the Talk - stationen Cyklar, Campus Valla. Foto LiU-Tryck

Översiktskarta med koordinater

Cyklar

Cykelhjältar

Plats: Campus Valla

På Linköpings universitet arbetar vi tillsammans med kommunerna och hyresvärdarna för att få cykelvänliga campus och fungerande cykelvägar till och från våra campus. Idag utgör cykeltrafiken i Linköpings kommun ca 30 % av den totala trafiken. Om du cyklar istället för att åka bil så minskar du dina CO2-utsläpp, minskar trängseln på gatorna, minskar halten partiklar, kvävgaser, flyktiga organiska ämnen, mm i luften. Genom de gröna cykelstationer som är en del av utställningen Walk the Talk så kan du byta däck, pumpa och mecka med din cykel.

Bild tagen för utställningen Walk the Talk. Foto Magnus Johansson

Eldriven transportcykel

Plats: Campus Norrköping, Täppan

Bild tagen för utställningen Walk the Talk.Eldriven transportcykel används vid Campus Norrköping. Foto Erika Sjöding

Det är lätt att hamna i gamla hjulspår när transportuppdrag planeras. De traditionella hjulspåren är inte sällan starkt kopplade till CO2-utsläpp, buller och utgifter, eftersom vi vanligen tänker bil.

Post- och husserviceenheten i Norrköping tänker annorlunda. Genom att utgå från behovet, snarare än traditionen, öppnade de upp för nya möjligheter. Lösningen blev en eldriven transportcykel. Att diesel ersätts av mänsklig kraft och el är bra, men inte nog med det. Transportcykeln tar sig smidigt fram i den täta eftermiddagstrafiken, håller medarbetarna i trim och sparar pengar. Miljöarbete behöver inte vara svårare än så. Strävan efter att minska utsläppen är ingen uppoffring. Det handlar om utveckling och sunt förnuft. Men framför allt handlar det om att utgå från behovet.

Visste du att?

Parkerade cyklar vid Linköpings universitet.

Visste du att?

• En genomsnittlig bilresa är kortare än 5 km. Väljer man cykel istället för bil så minskar man CO2-utsläppen med ca 700 kg per år.
  • Genom att cykla en halvtimma om dagen så förbättrar du din vardagssork och förbränning. Du motverkar dessutom högt blodtryck, stressymptom och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Spara pengar genom att välja cykel istället för bil. Räknar man bara på bränslekostnaden för en genomsnittlig bil så sparar man minst 2 500 kr per år om sträckan är 5 km enkel resa.

Forskningsområden på LiU

Walk the Talk