26 januari 2015

Hur är det att bli student som pensionär, Wivi Samuelsson?

- Jag har i hela mitt liv varit nyfiken och vill lära mig mer, nyfikenhet har ju inte med ålder att göra. Och så vill jag ägna mig åt det roligaste jag vet som är att rita och måla. För några år sedan läste jag tyska på kvartsfart här och när jag irrade runt i korridorerna så upptäckte jag lite konstföremål och utställningar här och var och förstod att universitetet har en del konstnärliga utbildningar. Så jag sökte och går nu första året på Slöjd, Hantverk, Formgivning. Innan dess gick jag två år på Lunnevads folkhögskolas konstlinje och roade mig oavbrutet.

Wivi Samuelsson i verkstad
Vad tycker du om utbildningen du går nu?

- Jag möter härliga människor och har bra lärare. Men jag saknar det ständigt pågående samtalet om det man gör, skapar, som vi hade på folkhögskolan, både med lärarna och medstudenterna. Det var väldigt fruktbart. Jag vet ju att Filosofiska fakultetetens utbildningar överlag har ganska lite lärarledd undervisning och det skulle jag verkligen vilja ha mer av. Inte så att lärarna hela tiden skulle behöva föreläsa för oss, det handlar mer om att gemensamt diskutera vad man gör, få synpunkter på vad man kanske kan ändra eller pröva för att få fram det uttryck man strävar efter. Men det är kul att gå här, annars skulle jag inte vara kvar.

Läste du på Linköpings universitet även som ung?

- Ja, jag började 1967 när LiU var en nystartad filial till Stockholms universitet. Först läste jag statskunskap, sedan sociologi och företagsekonomi.

Vilken är den största skillnaden sedan de åren, snart 50 år sedan?
- Det är svårt att jämföra, faktiskt. Utbildningen jag går nu är så praktiskt inriktad, så det jag gjorde då och gör nu skiljer sig väldigt mycket åt. Men självklart är det en stor skillnad, de andra studenterna är minst 40 år yngre - jag är ju lastgammal jämförelsevis – så vi har så olika referensramar. De håller på med en massa roliga saker, det öppnar nya luckor till verkligheter som jag inte skulle ha sprungit på annars. Sådant som cosplay och dataspel, till exempel. För övrigt, något som är sig skräckinjagande likt är den akademiska kvarten. Att man fortfarande kör med akademisk kvart är ganska absurt.

Du verkar hursomhelst uppskatta livet som student. Skulle du vilja rekommendera fler pensionärer att börja plugga?
- Absolut. Men om alla gamlingar väller in här så blir det nog problem, haha. Av det skälet är det bra om de flesta håller sig undan och det verkar de ju göra. Själv ser jag det som ett enormt privilegium att få vara här.

Publicerad 2015-01-26