29 augusti 2022

För första gången anordnade Institutionen för systemteknik, ISY, en heldagskonferens ägnad enbart åt institutionens doktorander. Forskarstudierektor Mark Vesterbacka var mer än nöjd när han summerade "PhD Workshop 2022".

Forskarstudierektor Mark Vesterbacka längst fram till vänster och juryn till höger med professor emeritus Robert Forchheimer, ISY, Robert Hägglund, Head of Radio Frequency and Mixed-signal Integrated Circuits vid Ericsson och Robert Malmqvist, Docent/Senior Scientist, FOI tillsammans med några av de doktorander som deltog under dagen. Karl Öfverström

- Det här är ett utmärkt sätt för våra doktorander att visa upp vad de håller på med. Dessutom är det ett väldigt bra och kul sätt att lära känna varandra. Man träffas, lyssnar, diskuterar och delar sin forskningserfarenhet med andra, säger ISY:s Mark Vesterbacka som i sin roll som forskarstudierektor hade huvudansvaret för workshopen.

Totalt deltog drygt fyrtio doktorander från institutionen och de fick ta del av ett digert program. Under dagen bjöds det på inspirerande presentationer, posters och mingel med doktorander vid institutionens olika avdelningar.

Juryn gillade vad de såg

Robert Hägglund, Head of Radio Frequency and Mixed-signal Integrated Circuits, Ericsson, Robert Malmqvist, Docent/Senior Scientist, FOI och professor emeritus Robert Forchheimer, ISY. Främre raden: Daniel Arnström, avdelningen Reglerteknik och Zakir Hussain Shaik avdelningen Kommunikationssystem.Juryn och pristagarna Daniel Arnström och Zakir Hussain Shaik. Foto Karl Öfverström Några som tog del av presentationerna var professor emeritus Robert Forchheimer, ISY, Robert Hägglund, Head of Radio Frequency and Mixed-signal Integrated Circuits vid Ericsson och Robert Malmqvist, Docent/Senior Scientist, FOI, som för dagen var inbjudna att arbeta som jury för att utse bästa muntliga presentation och poster.

- Det har varit väldigt spännande att få se alla bidrag som presenterats. ISY har mycket intressant forskning mot många olika områden, konstaterade Robert Hägglund innan han med sina jurykollegor tillkännagav vinnarna.

De prisades för sina presentationer

Priset för bästa poster tilldelades Zakir Hussain Shaik vid Avdelningen för kommunikationsystem med motiveringen: "En mycket tydlig posterpresentation som beskriver ett nytt och intressant tillvägagångssätt inom området trådlös kommunikation."

Priset för bästa muntliga presentation tilldelades Daniel Arnström, Avdelningen för reglerteknik, och hans presentation ”Towards real-time certified linear MPC”.

Motiveringen från juryn löd: "Med en tydlig muntlig presentation och tillhörande bildmaterial guidade Daniel publiken från försök och misstag till ett optimeringsbaserat tillvägagångssätt, vilket avsevärt minskade antalet försök och minskade tiden för att hitta lämplig lösning på problemet".

Troligt med fler PhD Workshops

- Jag tycker att hela dagen har varit lyckad och att den varit jättebra. Jag hoppas att det här är något som kommer att återkomma med jämna mellanrum, summerade Mark Vesterbacka efter att dagen avslutats med prisutdelning, blommor, snittar och dryck.

Om institutionen