Tekniken finns överallt runt omkring oss i hemmet, staden, samhället och världen. Vi lever i ett samhälle i dag där vi tar mycket för givet. Lampan tänds när jag trycker på knappen, vattnet kommer ur kranen när jag vrider på den och jag kan komma i kontakt med en person oavsett var han eller hon befinner sig, via mejl, sms eller genom att ringa. Men självklart fungerade vårt land redan innan dessa tekniska system fanns.
I det här materialet tar vi med eleverna på en "tankeresa". Hur såg det ut i staden för cirka 100-200 år sedan? Vad har förändrats och varför?
Tillhörande material - digital bildbank med bildstöd
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Belysning
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Transporter
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Avfallshantering
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Värme och matlagning
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Kommunikation
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Förvaring av mat
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Vatten och avlopp
Arbetsområdets koppling till kursplanen Lgr22.
Genom att arbeta med stadens utveckling kan elever i åk 4-6 utveckla förmågor
kopplade till kursplanens centrala innehåll och långsiktiga mål.
Detta arbetsområde ska framför allt ge eleverna möjlighet att utveckla:
• förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för
individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid, och
• kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå
ändamålsenlighet och funktion.
Vi börjar i staden idag och tar oss tillbaka för att sedan kunna jämföra till exempel
• Hur staden förändrats.
• Vilka system som vuxit fram i staden, och hur.
• Vilka drivkrafter som ligger bakom.
Centralt innehåll (Ur kursplan för Teknik 2022)
Stad i förändring har sitt huvudsakliga fokus på följande delar i det centrala innehållet för åk 4-6,
men som lärare kan man naturligtvis lägga till andra.
• Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, till exempel vatten-och avloppssystem och system för
återvinning. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.
• Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.
• Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions-eller transportsystem.