Här följer en kort beskrivning av arbetsområdet Stad i förändring. Hela arbetsområdet går att ladda ner via pdf-dokumentet som du hittar under rubriken Hämta inspirationsmaterialet. Målgruppen är årskurs 4-6.

Detta inspirationsmaterial handlar om olika tekniska områden i staden, som i många fall utvecklats till tekniska system - hur de har förändrats över tid, vilka drivkrafter som ligger bakom och vilka olika typer av konsekvenser detta fått – för staden, dess människor och de verksamheter som pågår där.

Tekniken finns överallt runt omkring oss i hemmet, staden, samhället och världen. Vi lever i ett samhälle i dag där vi tar mycket för givet. Lampan tänds när jag trycker på knappen, vattnet kommer ur kranen när jag vrider på den och jag kan komma i kontakt med en person oavsett var han eller hon befinner sig, via mejl, sms eller genom att ringa. Men självklart fungerade vårt land redan innan dessa tekniska system fanns.

I det här materialet tar vi med eleverna på en "tankeresa". Hur såg det ut i staden för cirka 100-200 år sedan? Vad har förändrats och varför?
Skiss av en tidslinje för belysning.
Skiss av tidslinje för belysning.
Eleverna ska genom detta inspirationsmaterial utveckla sin förståelse kring hur och varför tekniken i staden och samhället har förändrats över tid. De ska få möjlighet att samtala om förändringens olika typer av konsekvenser, liksom om hur ett tekniskt system är uppbyggt och vad som kännetecknar en sådan infrastruktur. Ett av de viktigaste målen med Stad i förändring är att eleverna ska träna sig i att resonera kring sådana frågor med hjälp av några centrala begrepp.

Tillhörande material - digital bildbank med bildstöd

Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Belysning
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Transporter
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Avfallshantering
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Värme och matlagning
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Kommunikation
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Förvaring av mat
Teknik tillsammans Stad i förändring bildstöd Vatten och avlopp

Arbetsområdets koppling till kursplanen Lgr22.

Genom att arbeta med stadens utveckling kan elever i åk 4-6 utveckla förmågor
kopplade till kursplanens centrala innehåll och långsiktiga mål.
Detta arbetsområde ska framför allt ge eleverna möjlighet att utveckla:

• förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för
individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid, och

• kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå
ändamålsenlighet och funktion.

Vi börjar i staden idag och tar oss tillbaka för att sedan kunna jämföra till exempel
• Hur staden förändrats.
• Vilka system som vuxit fram i staden, och hur.
• Vilka drivkrafter som ligger bakom.

Centralt innehåll (Ur kursplan för Teknik 2022)

Stad i förändring har sitt huvudsakliga fokus på följande delar i det centrala innehållet för åk 4-6,
men som lärare kan man naturligtvis lägga till andra.
• Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, till exempel vatten-och avloppssystem och system för
återvinning. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.
• Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.
• Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions-eller transportsystem.

Teknik tillsammans startsida