Varje år får studenter som tar examen från LiU:s internationella program delta i en högtidlig avskedsceremoni. Bland annat får alla skaka hand med rektor och ta emot ett personligt gratulationsbrev.

Mingel under Farewell Cermeony 2022.
Mingel under Farewell Ceremony 2022.Patrik Ekenblom

Den varma junisolen står högt och värmer upp den heta asfalten runtom Konsert och Kongress i Linköping. Röda matten är utrullad vid entrén, och de mässingsfärgade, välputsade avgränsningsstolparna glänser i solens strålar. Det är återigen dags för Farewell Ceremony, avskedseventet för de studenter som har studerat vid ett av LiU:s internationella program.

Studenter från hela världen

Hundratals förväntansfulla studenter ifrån världens alla hörn har samlats i foajén, tillsammans med familj och vänner. Det är ett konstant surr av olika språk och dialekter som snabbt fyller utrymmet och dämpar tonerna av loungemusiken. En del är uppklädda i traditionella dräkter från sina hemländer, andra har på sig frack, kostym, eller sin allra finaste klänning. Vissa har vardagliga kläder också. Man kan nästan ta på spänningen och nervositeten i luften. Efter att ha studerat ett eller två år vid LiU är det nu dags att ta farväl av denna tid.

En stund av uppskattning

Ceremonin har inslag av svensk akademisk högtid men påminner även om en utländsk examensceremoni. Studentmarskalker inleder ceremonin och publiken får lyssna till flera live-uppträdanden. Rektor håller tal men också en utvald student som får berätta om sin upplevelse vid LiU. En lärare får berätta om hur utbildningen berikas av LiU:s studenter vid internationella program, och studenterna går upp på scenen och skakar hand med rektor samtidigt som de tar emot sitt gratulationsbrev till tonerna av en trumpet. Sedan är det dags för porträttfotografering, både individuellt och med sin klass. Efter den cirka två timmars långa ceremonin väntar välfyllda champagneglas med alkoholfri cider, kaffe, te och välsmakande jordgubbstårta i foajéytan.

Ville ge tillbaka till studenterna

Innan Farewell Ceremony existerade tackades studenterna av genom ett enklare mingel. Men när Sverige beslutade att införa studieavgifter för utländska studenter (utanför EU/EES eller Schweiz) väcktes tanken att göra något större för de studenter som investerat både tid och pengar i sina framtida karriärer. Konceptet började planeras, och sedan 2012 är ceremonin en del av LiU:s ordinarie verksamhet.
Självklart har konceptet justerats sedan dess, inte minst efter pandemin. Ceremonin sänds numera live till de som inte har haft möjlighet att komma till Linköping, något som har varit mycket omtyckt. Men något som inte har förändrats sedan starten är studenternas kärlek och tacksamhet gentemot LiU, och vice versa. Något som tiden aldrig kommer att kunna ändra på.

Bli en del av LiU