Denna kurs är för dig som vill veta hur datorgrafik och spelmotorer fungerar och hur du kan programmera detta från grunden. Den ger också erfarenheter av hur det kan gå till när man programmerar “heterogena system” med multipla processorer och en relativt enkel form av parallellprogrammering.
Kursen täcker de viktigaste komponenterna av datorgrafik, som hur modeller placeras i scener, belysning, texturering, kameraplacering och animation.
Kursen består av föreläsningar, laborationer och ett relativt litet projekt. Projektet redovisas muntligt samt med en mindre rapport. Förutom denna examineras kursen med en tentamen.
Vi börjar med ett fåtal polygoner och slutar med virtuella världar, spel och tjusiga effekter.
För att klara kursen behöver du ha kunskaper om linjär algebra (vektor- och matrisalgebra) samt programmeringskunskaper. Du behöver vara väl bekant med saker som funktioner, pekare, arrayer, datatyper och datastrukturer.
Kursen kan följas på Campus Valla i Linköping eller på distans. På distans kommer föreläsningarna att tillhandahållas i inspelad form.
Föreläsningarna ges på engelska. I övrigt används svenska eller engelska efter behov.