Barn som ritar hus, träd, bilar med tavelkritor
Fotograf: Gary John Norman
Evenemang

Nätverksträff för barnahussamordnare

Barns rätt till information och delaktighet

Vid höstens nätverksträff kommer vi att utveckla temat barns rätt till information och delaktighet tillsammans med tre gästföreläsare:

• Olivia Lind Haraldsson, Senior Advisor, Head of the Children at Risk Unit på CBSS, kommer att redovisa en kartläggning av barns delaktighet på barnahus i Europa.
  • Sara Quarles van Ufford, socionom och jurist, doktorand i Hälsa och välfärd på Högskolan Dalarna, kommer att föreläsa utifrån sitt doktorandprojekt som handlar om socialtjänstens utredning och åtgärder när barn misstänks vara utsatta för våld – och barns tillgång till skydd och stöd.
  • Anna Kaldahl, lektor, på Juridiska institutionen, vid Göteborgs universitet som kommer att tala om barns delaktighet i rättsprocessen.

Givetvis kommer det att finnas tid för gemensamma diskussioner, erfarenhetsutbyte och umgänge under dagen!

Höstens nätverksträff riktar sig till dig som är barnahussamordnare. Vi hoppas att du kan och vill medverka på plats i Linköping (anmälningsavgift 200 kr), men det kommer även vara möjligt att delta digitalt utan kostnad.

Varmt välkommen!

Den här nätverksträffen genomför vi i anslutning till EU-projektet JOURNEYS slutkonferens som äger rum den 20 november. Slutkonferensen är också ett hybridevenemang med tema: Säkerställa barns rätt till information och delaktighet på barnahus. Till slutkonferensen är alla som är yrkesverksamma eller samarbetar med barnahus välkomna att delta.