29 maj 2017

Aldrig tidigare har så många doktorer promoverats vid ett och samma tillfälle som vid årets Akademiska högtid. Så många att bänkarna för doktorshattarna fick byggas ut.

Det blev trångt i Konsert & Kongress när årets promotions- och installationshögtid hölls den 20 maj. Aldrig tidigare har så många som 102 doktorer promoverats vid samma tillfälle. De på universitetet specialtillverkade bänkarna, där doktorshattarna ligger uppradade innan de delas ut, hade för året fått byggas ut för att alla hattar skulle få plats.
Under högtiden promoverades också fyra hedersdoktorer, åtta nya professorer installerades och två förtjänstmedaljer delades ut.

Egentligen började högtidligheterna redan på fredagen då de fyra hedersdoktorerna höll sina föreläsningar. Och på kvällen hölls den akademiska festkonserten, startskottet för helgens festligheter. Vid årets konsert medverkade Östgöta kammarkör och Linköpings Akademiska Orkester i storslagen musik med ryska förtecken och texter hämtade ur William Shakespeares dramer.

Nobelpristagare och opinionsbildare

De många doktorernas forskningsinsatser spänner över vida fält – 48 har disputerat inom Medicinska fakulteten, 37 inom Tekniska fakulteten, 14 inom Filosofiska fakulteten och tre inom Utbildningsvetenskap. Drygt hälften av doktorerna är kvinnor.
Till hedersdoktorer promoverades den japanska fysikern Hiroshi Amano, mottagare av Nobelpriset i fysik 2014, astronomen Marie Rådbo, den australienske pedagogen Graham Hendry samt Sara Mohammad, opinionsbildare mot hedersvåld.
Vid ceremonin delades också Linköpings universitets förtjänstmedalj ut till f.d överbibliotekarien Margaretha Grahn och till kommunalrådet Lars Stjernkvist.

600 middagsgäster i allsång

Efter den högtidliga ceremonin följde en fest i glädjens tecken. Till banketten bänkade sig omkring 600 middagsgäster som serverades räk- och löjromstårta, lammytterfilé och chokladterrin. För underhållningen stod gästerna delvis själva för, i den numera traditionella och uppskattade allsången ”En kväll i juni” av Lasse Berghagen. Men också Cirkus Cirkör och damkören Linnea bidrog till feststämningen.
- Det blev en lyckad högtid och en rolig fest, summerar en nöjd ceremonimästare Camilla Smedberg. Kvällens tre tal var alla väldigt bra, och toastmaster, Ellen Berner, imponerade med att hålla sin introduktion på rim. Och inte att förglömma dansen till bandet Seven Souls där bland andra vicerektor Roger Klinth och professor Stefan Thor ingår.