Namn: Elin Kusmin
Jobbar: Kommunikatör på Sveriges kvinnolobby
Utbildning: Kultur, samhälle och mediegestaltning, 180 hp. Examen 2007.

Porträtt av tidigare student på KSM Foto: Lena Hammar

Var jobbar du?

– Jag jobbar som kommunikatör på Sveriges kvinnolobby, som är en paraplyorganisation för kvinnorörelsen i Sverige. Vi är ett litet gäng på sex personer på kontoret och de flesta av mina kollegor är sakkunniga inom till exempel arbetsmarknad, mäns våld mot kvinnor eller makt och demokrati. Tillsammans med våra 47 medlemsorganisationer arbetar vi för kvinnors mänskliga rättigheter och ett jämställt samhälle. Till exempel driver vi olika kampanjer som ”16:06” som handlar om lönegapet mellan män och kvinnor.

Vad gör du på ditt jobb?

– Jag är ansvarig för den externa kommunikationen vilket innebär allt från hemsidor till trycksaker. Jag skriver texter till sociala medier och formger rapporter. Jag har en bred kommunikatörsroll och jobbar mycket självständigt med allt i hela kedjan från idé till färdig produkt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag känner att jag jobbar med något viktigt och gör skillnad i samhället. Det är också mycket kreativt och jag har bra kollegor som är lätta att samarbeta med.

Vilka är utmaningarna med ditt jobb?

– Den största utmaningen är att nöja sig. Det finns mycket att göra men alldeles för lite tid så det kan vara svårt att få ihop allt. Jag vill också gärna att allt ska vara perfekt.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

– Under utbildningen gjorde jag praktik på Virserums konsthall i Småland. Efter examen blev jag erbjuden jobb där som utställningsproducent och projektledare och stannade i tre år. Sedan flyttade jag till Linköping och började jobba på Datamuseet IT-ceum. Arbetet fokuserade mycket på tjejer och teknik och bland annat startade jag Nördkollo, ett teknikläger för tjejer och icke-binära, och som nu är en av hörnstenarna i museets verksamhet. Efter ett tag flyttade jag till Stockholm och fick jobb som kulturpedagog på Sigtuna museum och Konsthall Märsta. Det var också då jag började jobba mer med kommunikation. När jag därefter började jobba som kommunikatör på Sveriges kvinnolobby gjorde jag också ett skifte i bransch kan man säga.

Det är kul att jobba med kommunikation och sociala medier men egentligen skiljer det sig inte så mycket från att jobba som pedagog. Båda jobben handlar om att rikta sig till en viss målgrupp och förmedla en berättelse.

Varför valde du just din utbildning?

– Jag fastnade för kombinationen av både teoretiska studier och praktiskt arbete. När jag sökte programmet var jag till exempel väldigt intresserad av film och jag såg det som en möjlighet att få testa på att arbeta med det samtidigt som jag ägnade mig åt samhällsstudier som exempelvis genus och maktordningar.

Vad tyckte du om utbildningen?

– Det var en bred utbildning och jag gillade att man fick jobba praktiskt med allt från att göra film till att ta fram grafiskt material och producera utställningar. Men det var viktigt att själv ha ett driv.

Vi jobbade tillsammans i projekt vilket passade mig bra och vi lärde oss allt från research till genomförande och att samarbeta. Varje projekt resulterade också i både en mediegestaltning och en vetenskaplig rapport. Till exempel kunde man göra både en film och skriva en uppsats om samma ämne. De olika formerna berikade varandra. Det vi efterfrågade mer av var inslag av projektledning.

Vad var det bästa med utbildningen?

– Det bästa var kombinationen av teori och praktik. Och att jag fick självförtroende att genomföra projekt. Jag fick också många vänner som jag fortfarande har kontakt med.  Mitt bästa minne från utbildningen är den roadtrip jag och en kursare gjorde i USA som ett projektarbete. Vi intervjuade ungdomar på plats och skrev och layoutade sedan en handbok för unga som vill göra utbyte i USA. För att kunna genomföra resan hade vi sökt och beviljats flera stipendier. Det var väldigt lärorikt.

Hur såg ditt studentliv ut?

– Jag bodde billigt i kollektiv på Vattengatan nära campus, var med i föreningen Syster Yster, var kommunikationsansvarig i sektionen och hängde med kursare. Vi kunde sitta på ”Världens bar” eller på ett café i evigheter och prata. Gemenskapen var underbar och Norrköping var verkligen en helt fantastisk studentstad med mycket konst och kultur. Allt var också hela tiden nära.

Vad är ditt tips till andra som funderar på att läsa Kultur Samhälle Mediegestaltning?

– Många som söker utbildningen har ett brett intresse. Passa därför på att testa olika former och uttryckssätt. Det är också viktigt att få kontakt med arbetslivet redan under utbildningen. Därför kan det vara bra att göra praktik eller genomföra projekt i samarbete med någon organisation. Själv hamnade jag ju i Virserum. Det kanske inte lät så kul att flytta till Småland först men det var väldigt lärorikt. Att jobba för en mindre organisation hade också sina fördelar. Jag fick prova på flera olika arbetsuppgifter vilket man kanske inte får om man hamnar på en större organisation. Det kan också vara bra att plugga utomlands.