Namn: Amanda Alnehill

Program: Systemvetenskap

Jobb: Account Manager på Microsoft i Dublin

Amanda Alnehill, tidigare student på systemvetenskapliga programmetAmanda jobbar på Microsoft i Dublin som Account Manager med fokus på Microsoft Search Advertising och har kunder som är baserade i Storbritannien. I sitt arbete hjälper hon sina kunder att utveckla sina marknadsföringsstrategier och optimera deras marknadsföringskampanjer. Hon är också med i Microsofts graduateprogram, Microsoft Academy College Hire (MACH), och får därigenom åka runt i världen på olika utbildningar.

I sitt arbete analyserar Amanda stora datamängder, jobbar i projekt, och ska samtidigt kunna förstå och utveckla komplexa arbetsprocesser samt driva ökade intäkter till företaget. ”Det systemvetenskapliga programmet gav mig en perfekt blandning utav kunskaper inom projektledning, processförståelse och tekniska ämnen för att jag ska kunna prestera på topp i mitt arbete. Utan de kunskaper jag utvecklade under utbildningen hade det blivit mycket svårare för mig att driva produktiva diskussioner med mina kunder samt att utveckla deras strategier. Utbildningen gav mig också en djup förståelse av IT-branschen generellt, vilket är kritisk kunskap att ha för alla typer av roller inom företaget”.

Amanda valde management och verksamhetsutvecklings-inriktningen under det tredje året. Hon tror definitivt att detta påverkat hennes val av arbetsplats och roll. Hon ser även att hon har stor nytta av de inriktningsspecifika kurserna idag, särskilt de som handlade om internationell business, marknadsföring och organisationsteori.

När Amanda blickar tillbaka på studentlivet är hon tacksam att hon var engagerad i både festlivet och sektionen. ”Studenttiden var en väldigt rolig tid med studentfester, god sammanhållning och mycket att engagera sig i. Det har gett mig erfarenheter som definitivt har hjälpt mig dit jag är idag!”.

Utbildning