Namn: Anders Whass
Jobb: Ägare av Whass Förvaltning AB och delägare i Reliwe AB.
Utbildning: Högskoleingenjörsprogrammet i byggnadsteknik, examen 2006.

Anders WhassAnders Whass. Fotograf: Pontus Rudolfson.

Vad jobbar du med?

Jag arbetar med fastighetsutveckling och fastighetsförvaltning. Jag har ett bolag där vi bygger, äger och förvaltar nyproducerade hyresfastigheter, Whass Förvaltning AB. Vi förvärvar mark och försöker förädla den genom att driva detaljplaner och därefter bebygga med främst bostäder. Vårt primära geografiska område är Norrköping och vi utvecklar runt 30 hyreslägenheter per år för egen förvaltning. Jag är även delägare i ett fastighetsutvecklingsbolag där vi utvecklar större fastighetsprojekt med Sverige som marknad, Reliwe AB. Vi har senast året produktionsstartat ca 500 lägenheter och har en projektportfölj på ca 1 300 lägenheter.

Jag arbetar relativt flexibelt om dagarna och är oftast ca 6 timmar per dag på kontoret. Jag ser till att hinna med att träna en timme per dag för att vara pigg och må bra. Någon gång per vecka är jag i Stockholm.

Varför valde du att läsa just högskoleingenjörsprogrammet i byggnadsteknik vid LiU?

Jag har alltid gillat fastigheter och intresset föddes nog för att min pappa under alla år arbetat inom fastighetssektorn. LiU var ett enkelt val då jag älskar Norrköping och samtidigt spelade fotboll för IFK Norrköping under åren jag studerade.

Vad tyckte du om din utbildning?

Ett mycket bra program rent teoretiskt som gav en bra, bred bas för arbetslivet. Som de flesta ingenjörsprogram så är det inte mycket praktiska övningar, det får man lära sig senare i arbetslivet. Utbildningen gav en bra verktygslåda. Sen får man lära sig nyttja verktygslådan och fylla på med nya verktyg under hela arbetslivet.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

Jag gjorde mitt examensarbete på Riksbyggen. Efter studierna fortsatte jag att arbeta som projektledare på Riksbyggen under fem år parallellt med arbetet som fotbollsspelare i IFK. Därefter gick jag vidare till byggbranschen och ED Bygg. Jag arbetade som vice VD och VD under sex år i bolaget. Senaste tre-fyra åren har jag lite egna företag.

Hur såg ditt studentliv ut?

Jag valde att läsa den treåriga utbildningen på fyra år för att det skulle fungera med fotbollen. Man fick redan på studietiden ett bra nätverk och har träffat och haft utbyte tillsammans med många av dem senare under arbetslivet. Jag hade tyvärr inte något övrigt studentengagemang. Det kan jag sakna att jag inte tog chansen till idag.

Bästa minne från studietiden?

Utöver ett par favoritkurser så är det främsta minnet de fester och aktiviteter som anordnades i de olika sektionerna.

Har du något tips till blivande studenter?

Det man tycker är roligt blir man bra på. Byggbranschen behöver ständigt nya, hungriga ingenjörer och jag är säker på att digitalisering, hållbarhet samt industriellt byggande bara startat. En rolig del med byggnation är att det är något beständigt som man kan vara stolt över under långt tid.

Ett tips till är att ta tillvara på studenttiden med allt som erbjuds utöver själva studierna och skapa relationer. Se till att ha kul!

Högskoleingenjör i byggnadsteknik