Anne Fältström vid Avdelningen för fysioterapi är nominerad till Brittish Journal of Sports Medicines PhD Academy Award för sin avhandling "One ACL injury is enough! Focus on female football players".

I avhandlingen har undersökt unga kvinnliga fotbollsspelares risker för korsbandsskador, hur det gått att komma tillbaka till fotbollen efter skadan och risken för ytterligare korsbandsskador efter återkomsten.

Academy Awards for Best Clinically Relevant PhDs for 2016-2017

Nu har British Journal of Sports Medicine (BJSM) nominerat totalt 10 avhandlingar till priset för bästa kliniskt relevanta avhandling inom idrottsmedicin för 2016-2017. En pristagare utses av tidskriften och en utses via röstning av läsarna. Röstningen pågår fram till söndag 9 juli. För mer information och möjlighet att rösta - klicka här.

Avhandlingen

Avhandlingsomslag med kvinnlig fotbollsmålvakt One Anterior Cruciate Ligament injury is enough!: Focus on female football players

Avhandlingen i korthet

Relaterad forskning