09 september 2016

Fredrik Löfgren och hans lagkamrater är trötta på att få sina cyklar stulna. De tog fram en smart lösning som också gör det enklare att få fatt i en cykel när du behöver en. De tog därmed hem årets East Sweden Hack.

Vinnande laget i East Sweden Hack 2016Foto: Christian Johansson/Crelle Photography

LiU-studenten Fredrik Löfgren är inte bara bra på att programmera robotar och stimulera barn att börja koda, han kommer även på bra idéer och genomför dem. Han och hans lagkamrater tog hem
årets East Sweden hack i konkurrens med 19 andra lag och med deltagare från Brasilien, Nederländerna och Kina.

Bästa projekt

Fredrik Löfgren, Sebastian Gustafsson, Erik Örjehag och William Sjöblom tog hem priset för Bästa projekt med en lösning som larmar om du glömmer att låsa din cykel, cykeln är utrustad med gps så att du hela tiden vet var den är och du har också möjlighet att hyra ut den till någon behövande om du till exempel är på semester. Priset är en resa till den stora konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas, i januari 2017.

Juryns motivering, fritt översatt till svenska:

Laget har tagit fram en lösning för en delningsekonomi som också bidrar till förändrade vanor. Med en kombination av Airbnb och Internet of things ger idén fördelar för såväl mobiliteten som för miljön. Idén fungerar både som ett lås för cykeln och en möjlighet att hyra ut den.

Fyra priser på 20 000 kr vardera delades också ut inom kategorierna Bästa integration, Sjukvård och hälsa, Samhälle och transporter samt Energi och hållbarhet.

Läs mer om projketen hos East Sweden Hack