15 november 2019

Karriären kan starta redan under studietiden. Civilingenjörerna Anton Fredriksson och Niklas Ramstedt sökte under sista terminen på LiU-utbildningen till ett traineeprogram på ABB. Direkt efter examen öppnades dörrarna för dem till ett fast jobb där.

Niklas Ramstedt och Anton Fredriksson, alumner civilingenjörsutbildningen.Niklas Ramstedt och Anton Fredriksson Foto Magnus Johansson

En bra chans och lärorikt att komma in som trainee. Dessutom är det roligt, tycker de.
– Vi var 21 nyexade killar och tjejer från olika universitet som blev utvalda samtidigt. Vi har fått en väldigt fin gemenskap mellan oss, säger Niklas Ramstedt.
Han läste maskinteknik på LiU och blev klar sommaren 2018. Direkt i september började han sedan anställningen på ABB. Detsamma gjorde Anton Fredriksson som läste industriell ekonomi på LiU.
– Jag skulle skriva ett exjobb för ABB våren 2018, då kom jag i kontakt med trainees där. De inspirerade mig att söka, säger Anton Fredriksson.

Traineeprogrammet pågår i cirka 1,5 år och de som antas blir fast anställda direkt. Skillnaden från en vanlig anställning är att här får de möjlighet att först pröva sig fram och rotera på tre olika avdelningar inom företaget för att känna på olika arbetsuppgifter och roller. Dessutom ingår en utlandspraktik på tre till sex månader. Varken Anton eller Niklas vet ännu var de kommer att hamna men USA, Schweiz eller Kanada är möjliga placeringar.

Anton Fredriksson har testat olika projekt och jobbar just nu med produktionsplanering och logistikutveckling, något han gärna vill fortsätta med.
– Samtidigt är det så bra att jag fått testa på annat, till exempel marknadsanalyser på säljavdelningen. Allt vi gör som trainees är riktiga uppgifter som företaget behöver. Och man har möjlighet att välja sådant som intresserar en. Vi lär oss massor vartefter, säger han.

Niklas Ramstedt kom i kontakt med trainee-programmet via teknologkårens arbetsmarknadsdagar LARM på LiU.
– Det är vanligt att företagen har traineeprogram, det här är ett av många, påpekar han.
Även Niklas lockades av bredden i programmet.
– Jag ville se flera delar, testa olika avdelningar för att lära mig mer både om företaget och mig själv. Som trainees får vi själva bestämma var vi vill ha vår fasta placering efter att vi testat på tre olika rotationer. Det är unikt för just ABB:s program.
Nu är han projektledare inom industriell automation.
– Det ger mig en chans att testa ledarskap och jag tycker det är jätteintressant.

Både Anton och Niklas rekommenderar varmt andra studenter att söka sig till ett traineeprogram.
– Man får se så mycket mer och blir väl omhändertagen. Just detta att man kan forma sin egen roll och lära känna sig själv under tiden gör att det blir lättare att hitta rätt på sikt, säger Niklas Ramstedt.

Text: Eva Bergstedt
Foto: Magnus Johansson