Elin tyckte fritidshemsutbildningen lät rolig, chansade och sökte in på sen antagning och kom in.
– Nu i efterhand inser jag att det är det bästa jag gjort i hela mitt liv.

btfElin Starby, student Grundlärare i fritidshem– Jag har alltid velat bli svensklärare, då svenska var det enda ämnet i grundskolan jag inte tyckte illa om. Men jag tycker också stämningen i klassrummen kan bli stela och obekväma, därför vill jag utmanas att lära ut på andra sätt än det traditionella i klassrummen.

Hur kom det sig att du valde att läsa till grundlärare i fritidshem på LiU?

– Det hela var egentligen en slump. Jag var sjukskriven från mitt dåvarande jobb och ville göra en förändring i livet. Min plan var då fortfarande svensklärare men fritidshemsutbildningen lät rolig så jag chansade och sökte in på sen antagning och kom in. Nu i efterhand inser jag att det är det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Hur är det att plugga på Liu och till grundlärare i fritidshem?

– Det är väldigt tufft emellanåt men vi har mycket roliga workshops och andra aktiviteter som väger upp. Gemenskapen bland de studerande är det allra bästa med utbildningen. Vi jobbar mycket ihop så man känner sig bekväm med de allra flesta.

– Vi läser också ett valfritt estetiskt ämne som vi får undervisa i upp till åk 6. Jag som älskar att sjunga valde musik. Man kan även välja bild och idrott.

Vad är det bästa med utbildningen grundlärare i fritidshem?

– Gemenskapen och variationen av undervisning. Ingen kurs är den andra lik och vi får testa på mycket roliga saker som att skapa film, lära oss lekar och spela spel.

Vad vill du säga till de som funderar på att söka?

– Sök! Att studera är tufft, men det är också den bästa tiden i livet!