Elin Östberg tog 2019 sin examen från civilingenjörsprogrammet i energi-miljö-management, EMM. I dag jobbar hon som produktionsingenjör och projektledare inom avfallsbranschen och den cirkulära ekonomin.

Elin Östberg, alumn från EMMFoto: Mattias Johansson

Det bästa med mitt jobb är att jag får vara med och påverka och utveckla framtidens behandling av resurser. Vi måste sluta se avfall som ”sopor” och istället se det som en resurs för att klara framtidens och världens resursutmaningar.

Elin berättar att hon fick en djupare förståelse för de utmaningar som världen står inför under sin tid som LiU-student.

– Framförallt att vi fick verktyg för att kunna hantera dessa utmaningar. Jag och mina kurskamrater har i dag många olika roller i många olika branscher på arbetsmarknaden, och det känns häftigt att vi kan göra så skilda arbetsuppgifter med samma utbildning i ryggen.

Vad gör du på ditt jobb?

Jag arbetar som projektledare på Ragn-Sells Treatment & Detox och driver olika typer av utvecklingsprojekt på vår anläggning norr om Stockholm. Jag håller i, eller medverkar i, allt ifrån infrastrukturprojekt till förädling av resurser, kvalitetsprojekt, och utveckling av olika processer. På vår anläggning arbetar vi med att behandla och avgifta det avfall som kommer in till oss från olika delar av samhället.

Jag har redan efter en kort tid på företaget fått ta ett stort ansvar vilket är väldigt roligt, utvecklande och lärorikt. Jag har även stor frihet att styra mitt eget arbete efter vad jag tycker är viktigt och roligt.

Naturen och hållbarhetsfrågor har alltid varit viktiga för Elin Östberg, att arbeta med någonting som gör skillnad har känts lockande. Därför föll valet på civilingenjörsprogrammet i energi-miljö-management.

– Jag kände att jag kunde kombinera en klassisk civilingenjörsutbildning med de ämnen som intresserar mig.

Varför valde du just Linköpings universitet och EMM?

Linköpings universitet upplevde jag hade ett gott rykte när det kom till kvalitet på utbildningar men också att de erbjöd ett rikt studentliv. När jag sökte till EMM upplevde jag inte heller att det fanns något annat universitet som erbjöd samma utbildning med liknande innehåll, och då blev valet rätt enkelt. Jag tar med mig mycket erfarenheter efter min studietid, dels kunskapen kring hur jag blir en bättre problemlösare och hur jag ska tackla olika utmaningar.

Jag vill bidra med mina kunskaper för att uppnå ett mer hållbart samhälle

Elin hade ett rikt studentliv och var aktiv i flera olika föreningar. Hon berättar att det var genom dem hon fick sina starkaste vänskapsband.

Jag är oerhört glad för det än i dag. Genom mina engagemang lärde jag mig även enormt mycket om mig själv, hur man samarbetar med andra och hur jag driver projekt på ett effektivt sätt och det är något som jag fortfarande har nytta av.

Vad är ditt bästa minne från studietiden?

– Jag har så många, helt fantastiska, minnen från studietiden. Jag är väldigt glad över att jag valde att engagera mig i olika studentföreningar och engagemang, även om det var mycket arbete emellanåt har det bidragit till så mycket roliga minnen som jag tror att jag kommer minnas livet ut.

Har du något tips till andra som vill läsa den här utbildningen?

– Utbildningen är väldigt bred och möjligheten att lära sig nya områden är oändlig. Men detta är på gott och ont. Om du hittar ett ämne som du brinner lite extra för, var inte rädd för att fördjupa dig mer inom det, fokusera på det du tycker är spännande!

Text: Elin Andersson Junestav