Mathias Rieger fick praktikplats på företaget Advania under programmets femte termin, och där arbetar han kvar idag, som konsultchef. Han tycker att han har stor nytta av allt han lärt sig på systemvetarprogrammet i sitt nuvarande arbetsliv.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?Mathias Rieger, alumn systemvetenskap

Jag valde att ha praktik på Advania redan under programmets femte termin. Både jag och ansvarig chef var nöjda och det slutade med att jag skrev på ett anställningsavtal. När jag började på Advania hade jag en jättebra mentor som lärde mig mycket. Framförallt var det en stor trygghet att ha en mentor och jag är säker på att det gav mig en bra skjuts framåt i utvecklingen också!

Min första roll var ganska teknisk och jag fick konfigurera mycket i systemet vi levererar. Sedan tog jag rygg på den som var projektledare och insåg att jag kunde skapa mer värde i den rollen så efter några månader bytte jag helt enkelt roll till projektledare. Parallellt med konsultuppdrag som projektledare skapade jag Advania Traineeprogram Advance. Och nyligen fick jag rollen som konsultchef.

Kan du beskriva en vanlig arbetsvecka?

Hur arbetsveckorna ser ut kan verkligen variera, och det är det bästa i konsultbranschen tycker jag. Veckan brukar börja med planeringsmöten tillsammans med de andra konsultcheferna på avdelningen. Där ser vi till att alla konsulter är i uppdrag och att de gör rätt saker. Vi följer även upp ekonomi och status i våra kundleveranser. Utöver rollen som konsultchef är jag projektledare i några kunduppdrag. Så förutom planeringsmöten kan veckan bestå av arbetsdagar eller workshops hos kund. Vi jobbar alltid i team på 2-5 konsulter när vi besöker kunder.

En utmaning med mitt jobb är att sätta sig in i nya kunders verksamhet och behov. Det är inte bara IT-avdelningar vi jobbar med utan även andra verksamheter som tillverkning och eftermarknad. För några månader sedan kunde jag ingenting om lastbilars servicecykler och reservdelshantering, men med den breda systemvetarutbildningen i ryggen så går det oftast rätt snabbt att sätta sig in i kundens verksamheter. Mycket tack vare att vi fick lära oss på programmet att rita processer.

Vad var det bästa med utbildningen?

Gemenskapen, många nya vänner och att det är en mycket bred utbildning. Det är sällan man stöter på saker i arbetslivet som man inte har erfarenhet av från utbildningen.

Det var också bra att vi hade mycket grupparbeten för då fick man träna på olika roller och tillsammans ta fram resultat. Att modellera och kunna rita upp en process som en kund berättar om har varit en styrka. Jag vet inte om det är alla PM som hjälpt till, men att kunna utrycka sig väl i skrift har man stor nytta av.

Vilka råd skulle du vilja ge till de studenter som studerar till Systemvetare idag?

Se till att få jobba med det du tycker är roligast för då blir du bra på det snabbare. Jag tror att de första åren i karriären är de viktigaste och som formar en mest så var säker på att du kommer trivas hos din första arbetsgivare.

Mer om utbildningen