07 december 2015

Hösten 2006 satsade Linköpings universitet på en för Sverige ny sorts utbildning i grafisk design och kommunikation om 180 hp, förlagd till Campus Norrköping. Den fick omgående 572 sökande till de 60 studieplatserna.

Alltsedan dess har GDK-studenterna låtit höra talas om sig. Inte minst för att så många av dem så ofta tar hem branschknutna utmärkelser av olika slag.
– På årets Guldäggsgala stod inte mindre än sju LiU-alumner från GDK på scen för att ta emot både guld- och silverägg samt diplom. Det är klart vi blir stolta, säger Tommie Nyström, ordförande för programplanegruppen i Grafisk design och kommunikation.
Tommie Nyström, porträttFoto: Peter HolgerssonHan har varit med sedan de första planerna på utbildningen tog form. Den skulle, till skillnad från landets övriga grafiska utbildningar då, ge studenterna en riktigt bred grund att stå på.
Teknisk kunskap parad med praktiskt designarbete för medieproduktion och visuell kommunikation. Den skulle ge förståelse för ett snabbt växande medielandskap och studenterna skulle känna sig lika hemma i flerkanalspublicering som i projektledning för strategiskt varumärkesarbete eller kommunikationsprocesser.
– Vi räknade med att GDK-arna skulle kunna få jobb inom minst ett 30-tal olika yrken i branschen. Och när vi kollat upp vad våra alumner gör efter examen, ser vi också en otrolig bredd. De är art directors, copy writers, strateger, illustratörer, affärsutvecklare med mera. Reklam, prepress, mjukvaruutvecklare, spelutvecklare – här finns det mesta, berättar Tommie Nyström.

Internationell master i sikte

Nu pågår arbetet med GDK 2.0. Vad innebär det?
- Mer programmering, mer studiotid, mer genomtänkt genusperspektiv i kandidatutbildningen. Vi siktar också på att få en internationell master i Cross Media Design & Production, med större projektkurser i till exempel informationsdesign och fler inslag av visualisering.
– Jag hoppas också att vi ska kunna vidga den internationella utblicken, säger Tommie Nyström.
GDK-arna har i några år kunnat delta i EU-projektet ”Intercultural Designcamp”, då 30 studenter från fyra länder i EU jobbat ihop under två veckor.
Idag är LiU är med som en av fem parter i nätverket CIGN, Creative Industrial Global Network med finansiering från EU via Erasmus plus.
– Tanken är att bland annat skapa gemensamma kurser i cross-media design on-line och via blended learning, en blandning av olika lärmiljöer. Nu jobbar vi med att identifiera vilka nya kompetenser studenterna behöver för framtiden, utarbetar nya lärmetoder och pratar samarbete.
– Det är riktigt spännande och det kommer att bredda utbildningen i Grafisk design och kommunikation på ett närmast unikt sätt, säger Tommie Nyström.

LiU-Magasin nr 3 2015