22 juni 2016

Feststämning och förväntan inför framtiden präglade årets avslutningsceremoni för de internationella masterstudenterna.
 – I bästa fall hittar jag ett jobb i Sverige eller något annat land i Europa, hoppas Bo Sun från Kina.

Han var en av de 180 internationella masterstudenter som tillsammans med anhöriga och vänner deltog i Farewell ceremonin på Kollektivet i Linköping.

Bra studier

Bo Sun har studerat programmet Electronical engineering i två år och tycker mycket om både studierna och det sociala livet i Linköping.

– Det sägs att svenskar är lite blyga och svåra att få kontakt med men det tycker jag inte alls stämmer. Jag har fått massor av svenska vänner. Och studierna har varit bra här, mer flexibla och fria än vad de är i Kina där lärarna styr vad man ska göra.

Ytterligare en student i ceremonivimlet var Austen Yeager från USA. Hon har studerat programmet Applied ethics under ett år och var på plats med sin mamma Julie som kommit till Sverige för att fira sin dotter.

– Jag är jättestolt över henne och glad för att kunna vara med vid examensceremonin, sade Julie Yeager.
Austen valde att läsa i Linköping för att programmet verkade intressant, för att hon aldrig varit i Sverige och för äventyrets skull.

Även hon är nöjd med sitt år på LiU.

– Studierna har gett mig massor. Inte minst har det varit givande att programmet är så internationellt, vi studenter har kommit från världens alla hörn. Det har berikat våra diskussioner massor, säger Austen Yeager.

Hon återvänder nu till USA för att – om allt går enligt planerna – läsa till läkare med inriktning på medicinsk etik.

Ambassadörer för LiU

Farewellceremoni 2016Ceremonin innehöll musik och underhållning däribland med kören Chorus Lin och dansgruppen Jazz Hoppers and Rhythm & Swing. Flera tal hölls, prorektor Karin Fälth-Magnusson var en av talarna.

– Nu övergår ni till att bli våra alumner, våra före detta studenter. Några av er kanske kommer tillbaka till oss men ni kommer alla från och med nu att vara ambassadörer för Linköpings universitet. Vi hoppas ni håller kontakten med oss, avslutade Karin Fälth-Magnusson.

Foto: Anna Nilsen

Bilden på Austen och Julie Yeager: Therese Winder