Konstgjort solljus och slittåliga ytor

Studenter på civilingenjörsprogrammen får i årskurs tre genomföra ett kandidatprojekt där de praktiskt får utöva sina teoretiska kunskaper. 

Här är det kandidatprojektet i fysik som visas upp. Studenter bygger avancerade apparater för att studera fysikaliska fenomen, till exempel bygger de en solsimulator som skapar en kopia av solens ljus en solig sommardag. En annan grupp har byggt en sveptunnelmikroskop som ska kunna användas för att studera ytor med väldigt hög upplösning och några jobbar med att ta fram ett system som ska kunna förse exempelvis borrar med en yta som gör dem mer tåliga. 

Bild2
Här bygger studenterna en solsimulator. Färgerna och ljusstyrkan måste stämma exakt. Ljuset används för att testa egenskaper hos solceller. 
Bild3
För att få solsljusspektrumet helt rätt behöver man en hel del handpåläggning - och programmeringskunskaper. 
Bild5
Det finns också ett simuleringsprojekt där man visualiserar hur atomer och elektroner rör sig i fasta material. Programmet som studenterna tagit fram kommer att användas av forskare i teoretisk fysik för att åskådliggöra forskningsresultat. 
Bild6
Här byggs det ett sveptunnelmikroskop. Det kan användas för att studera ytor med väldigt hög upplösning. Vill det sig väl kan man komma att få se de enskilda atomerna på ytan.
Bild7
Fysikprojekt kräver mycket kunskap - och stor koncentration. 
Bild8
Det finns många lösningar på problemet - men det gäller att hitta den bästa. Här ska studenterna ta fram ett system för att göra ytbeläggningar av titannitrid som bland annat kan användas som yta borrar för att de ska hålla längre. 
Bild9
Ytorna ser också ut som guld och kan användas för att göra föremål guldfärgade. Implementionerna kräver en del tanke och rätt utrustning. Som här, en vakuumkammare med pump.