Gustaf Douhan tog examen från Möbeldesignprogrammet 2022. Nu läser han masterprogrammet i Rumslig gestaltning på Konstfack.

Alumn Gustav Dougan

Vad gjorde du efter din examen på Malmstens?

Jag vägde mellan olika alternativ, studier var ett av dem och praktikplats eller anställning andra. Så hade jag hade turen att få jobba för designstudion Färg & Blanche som behövde en händig produktutvecklare till ett stort projekt. De skulle ta fram en installation inför Sveriges ordförandeskap i EU. Min uppgift var att producera allt från scenografi till att sy konstverk för att sedan bygga upp det hela på plats i Bryssel.

Sedan jobbade jag kvar på designstudion med produkter och produktutvecklingsprocesser. Det kunde vara en skiss eller en enkel 3D-modell som skulle utvecklas. Jag gjorde prototypbyggen, 3D-printning eller 3D-modulering i dator. Det är bra att ha i åtanke att en kortare anställning eller en praktikplats kan leda vidare!

Hur är det att plugga på Konstfack?

Det är jättebra! Jag får bredda mitt tänkande, till exempel om hur en möbel påverkar vårt beteende eller helhetsbilden av ett rum.

Vad är det viktigaste du har med dig från utbildningen på Malmstens LiU?

Färdigheter om hur möbler sitter ihop och fungerar samt en känsla för vad som är kvalitet. Kunskap om vad som är väl genomfört i såväl tanke som görande. Jag har också lärt mig att använda 3D-verktyg, handverktyg och maskiner på rätt sätt.

Vad skulle du vilja säga till en person som funderar på att söka hit?

Att Malmstens förenar det bästa av världarna formgivning och det konstnärliga! Men också det tekniska med närheten till möbelsnickeri och möbeltapetsering. Utbildningen ger dessutom en väldigt bra möbelhistorisk grund att stå på.

Vad var det bästa med utbildningen på Malmstens?

Jag gillar att det är ett litet campus, det var jätteskönt med närheten till allt. Det fanns gott om plats i verkstäder med ordning och reda. Och så var det enkelt att få kontakt med lärare. Sedan fanns det alltid någon expert att fråga när man skulle göra saker. Ibland vet man vad man vill göra men inte riktigt hur. Att då kunna fråga en student som gör samma resa men i ett annat ämne, var väldigt smidigt och lärorikt.

Vad hade du för förkunskaper när du sökte till Malmstens?

Jag gick en ettårig designskola på Ölands folkhögskola.

Var gjorde du din praktik?

Jag praktiserade på Office for Design. Det gav mig förståelse för både yrket och branschen.

Har du idéer om vad du vill göra sen?

Min bild av en drömsituation är att någon gång i framtiden ha egen praktik

Kandidatprogram i möbeldesign