31 oktober 2016

Trettio år efter starten av läkarprogrammet på LiU är det dags att nylansera en reviderad utbildningsplan med fyra huvudstudieorter. Det hela uppmärksammades häromkvällen med kick off.

Kick off för nya läkarprogrammet När Linköpings universitet fick egen läkarutbildning fanns en viss skepticism. Idag, 30 år senare, är det ingen som tvivlar längre. LiU:s läkarstudenterna är nöjdast i landet och presterar bäst på AT-provet, som är gemensamt för alla landets utbildningar. Dessutom har Linköping utsetts till bästa universitetssjukhus tre gånger av tidningen Dagens medicin.
Men, när regeringen 2012 tog beslut om en 30-procentig ökning av läkarplatser på LiU gick det inte att fortsätta på samma sätt. Hösten 2016 började den första kullen läkarstudenter på LiU:s nya reviderade läkarutbildning.

Fyra huvudorter

Den nya utbildningen innebär bland annat att den kliniska delen av utbildningen görs på fyra huvudorter för att säkerställa de kliniska placeringarna. De sex sista terminerna av utbildningen placeras studenterna vid någon av de fyra orterna Linköping, Norrköping, Kalmar eller Jönköping där det är meningen att de också ska bo. Här kommer både praktisk och teoretisk utbildning att ske. I praktiken kan man nästan säga att LiU får tre nya campus.
För att garantera en likvärdig kvalitet på utbildningen kommer bland annat olika IKT-lösningar använda, som exempelvis filmade föreläsningar och föreläsningar via länk.
För att fira nylanseringen av programmet bjöd Medicinska fakulteten häromkvällen in till en kväll med föreläsningar, mingel och mässtorg där studenterna fick möjlighet att träffa medarbetare och studenter från studieorterna och få höra mer om vad som gjorts och vilka planer som finns inför att de första studenterna går ut på de kliniska terminerna.

Hört på läkarprogrammets Kick off

Shiva Torkian, har läst till läkare i Umeå och gör nu AT-tjänstgöring i Motala.
- Jag känner igen många av frågorna som kom upp i kväll. Jag pluggade till läkare i Umeå när de införde decentraliserad läkarutbildning till Sundsvall, Östersund och Sunderbyn. Det fanns samma oro där kring det studiesociala, boende och utbildningens likvärdighet. Men det fungerade väldigt bra och vara bara positivt. Den här lösningen kan också innebära möjligheter.

Vad tyckte du om den här kvällen?

Jonas Robért, läkarstudent

- Kick offen var bra, det var inte så mycket som var nytt för mig men man fick en bra överblick. Jag skulle helst vilja bo kvar i Linköping, jag har skaffat en bostadsrätt här. Det var det enda alternativet för att få en bostad.

Vad är de stora skillnaderna i utbildningen nu?
Stergios Kechagias, programansvarig
Stergios Kechagias, programansvarig och ordförande i curriculumgruppen.

- Decentraliseringen till fler orter och mer fokus på de komplexa sambanden. Genom ökat samarbete mellan teman får man en ökad helhetsbild. Jag vet att det finns en oro för likvärdigheten i utbildningen. Men det här kan faktiskt innebära att kvaliteten blir högre på utbildningen när lärarna måste samarbeta mer.

Aida Moradabbasi, läkarstudent
Vad tar du med dig från kvällen?

Aida Moradabbasi, läkarstudent
- Det mesta var nytt för mig så det var ett bra tillfälle att få veta lite mer.

Varför ska man välja Jönköping som studieort?
 Jan-Erik Karlsson, kardiolog i Jönköping som tidigare föreläst på LiU och nu fått den första lärartjänsten utanför Linköping.
- Vi har bra sjukvård och det finns ett stort undervisningsintresse bland läkarna. Jag tycker det är fantastiskt roligt att arbeta som lärare. Nu kommer också grupperna av studenter bli mindre så att man har möjlighet att lära känna dem bättre. I Jönköping finns också forskningsmöjligheter och på sjukhuset bygger vi nu två nya byggnader där en hel våning där all LiU-undervisning kommer att ske.

Vilken studieort skulle du välja?
Petra Langli, läkarstudent
- Jag vet inte. Det skulle både vara roligt att vara kvar i Linköping men jag är glad i havet så kanske Kalmar hade varit fint.

Varför ska man välja Kalmar som studieort?
Micaela Sundell, AT-läkare i Kalmar som gjort all VFU där.

- Det är ett lagom stort sjukhus där all grundläggande vård finns. Det gör att man får vara med överallt och får en bred erfarenhet av läkaryrket. Och så är det jätteroligt att bo i Kalmar. Sjukhuset ligger alldeles vid vattnet och det är såååå fint. Och så finns närheten till Öland.

Vad var det viktigaste budskap i din föreläsning ikväll?
Johan D. Söderholm, dekanus Medicinska fakulteten
- Att det känns kul att vi nu startat. Vi har planerat länge och har en bra bas.
 Vissa praktiska saker återstår att lösa men det ju ett par år kvar och vi ligger bra till.
- Det blir en känsla av nybyggaranda och jag upplevde en positiv grundstämning på mötet. Med den 30-procentiga ökningen av platserna kunde vi inte längre jobba på det gamla sättet. Nu tar vi steget vidare på det redan goda samarbetet vi har med de nya studieorterna.