Utan elektronik skulle vårt moderna samhälle inte fungera – från att du stiger upp på morgonen tills att du går och lägger dig använder du olika vardagliga system som bygger på elektronik. Är du nyfiken på att plugga elektronik men undrar vad det innebär?

Foto: Thor Balkhed

Vi har bett Kjell Karlsson, lärare på civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign (ED), att berätta mer om ämnet elektronik och programmet ED. Kjell undervisar i analog elektronik, reglerteknik samt leder en kurs i effektelektronik som är mycket efterfrågad av näringslivet.

Vad har elektronik för betydelse för vårt samhälle?

- Hela vårt moderna elektrifierade samhälle bygger på att elektronik och elektroniska system fungerar. Det kan vara allt från telekommunikation, internet, elnätsinfrastruktur, transport av mat och material, räddningstjänst, sjukvård, mediebevakning, nyheter, vatten och avloppssystem, värmeanläggningar, båt, bil, tåg, flyg.

Varför tycker du att man ska läsa elektronik?

- Det finns många anledningar. Här är några:

• Du blir bättre på att förstå din omvärld och hur moderna system och hjälpmedel fungerar och kan anpassa dig till ett modernt sätt att leva.
  • Efter dina studier kan du söka och få ett intressant arbete med goda framtidsutsikter och bra lön.
  • Du får kunskaper som gör det möjligt att vara med och driva utvecklingen framåt mot en framtid där smarta, uppkopplade elektroniska funktioner underlättar och förbättrar livet för fler och fler människor för varje dag som går.

Hur är det att plugga på ED-programmet?

- Vid sidan av klassiska föreläsningar och lektioner har du många laborationer och projektarbeten. Det är ju enklare och roligare att befästa den teoretiska kunskapen om man även får göra praktiska försök på riktiga elektriska komponenter och då använda mätsystem och andra instrument som även används utanför universitetet i vanliga yrkeslivet. Projektarbete i grupp då man konstruerar olika elektroniska prylar får man börja med i mindre skal redan första terminen som en del av en kurs. I högre årskurser finns rena projektkurser som pågår under en hel termin och då är det väldigt stimulerande som lärare att se med vilken energi och entusiasm som studenterna löser sina projektuppgifter som ibland dessutom sker på uppdrag av olika företag.

Måste man vara jätteduktig på matematik för att söka till ED-programmet?

- Framförallt måste du ha ett intresse av matematik och fysik. Saknar du förkunskaper inom elektronik och programmering är det inga problem då man får lära sig sådant från grunden här hos oss. När det kommer till detaljkunskaper så lär du dig sådant om du är villig att satsa tid och energi på att jobba med de olika kurserna på programmet (det är ungefär 30 obligatoriska kurser och valbara kurser på det femåriga programmet).

Har du några tips hur man bäst lyckas med sina studier?

- Genom att vara seriös och se utbildningen som en möjlighet. Planera din egen tid med studier och fritid och genomför det du har planerat.

Vad kan man jobba med efter studierna?

- Möjligheterna är många; du kan arbeta med elektronikutveckling, du kan jobba som projektledare inom en rad områden, utvecklingsansvarig, egen företagare, teknikansvarig, utredare, konsult, forskare eller  lärare på olika nivåer (möjligen måste du komplettera med pedagogiska kurser) med mera.

Civilingenjörsprogram i elektronikdesign, 300 hp