02 mars 2017

Sedan Anton Emanuelsson Vretander tog examen 2015 i Kultur- samhälle och mediegestaltning har han utöver programledare för Vaken i P3 och P4 även varit producent för P3 spel. På söndag ska han för Radiosportens räkning delta i årets Vasaloppet.

Anton Vretander, radiopratare, spelproducent, KSM-alumn och VasaloppsåkareVad är bakgrunden till ditt deltagande?
-För ett år sen gjorde jag en P4-dokumentär, Vasaloppsmakaren, om Per Lif, som man nästan kan säga är den som ser till att Vasaloppet blir av, han är vaktmästare för spåren. Den blev ganska uppmärksammad, folk gillade den. Då tänkte jag att jag kunde göra nåt mer på det här temat och hörde av mig till Radiosporten att jag borde åka loppet och rapportera från spåren. Men jag har inte åkt skidor tidigare, så jag började lära mig för två veckor sen. Nu ska jag tävla mot den kvinna som åkt Vasaloppet flest gånger. Hon är 69 år och jag 26, så det blir erfarenhet mot ungdomlig entusiasm. Jag ska försöka ge henne en match som heter duga.

Hur tror du det kommer gå?
- Vi får se hur det går, jag har ju inte tränat så mycket, och så har jag varit sjuk senaste två veckorna. Så jag har verkligen vilat mig i form.

Anton Vretander, radiopratare, spelproducent, KSM-alumn och VasaloppsåkareVad tar du med dig från KSM in i loppet?
- Helhetsbilden, det jag lärde mig under av KSM är att skapa ett bra innehåll, i en bredd av format. Jag gör ju inte bara radio, jag gör en helhetsupplevelse. Det är sociala medier, videoinnehåll, och sen självklart själva audiobiten med. Så det är många olika plattformar som jag har kompentenser att arbeta inom och att ta vara på i just det här sammanhanget också. En bredd som jag verkligen tror har varit nyttig, att prova på de olika medieslagen gör att man kan jobba mycket bredare.

Är du nervös?
- Inte ett dugg faktiskt. Det kanske jag borde vara lite orolig för. Jag ser bara fram emot att vara där och stå i leden och snacka med folk och sådär. Det här med åkandet känns lite sekundärt. Plus att man måste ju ta sig ganska långt för att få blåbärssoppan, och den är jag väldigt sugen på.

Inslaget sänds direkt från 07.18 till cirka 12.30 i P4 på söndag, och kan följas vidare på sociala medier och i Sportextra på kvällen.

"Vasaloppsmakaren" sänds igen på lördag i P4 23.07, och läggs ut på Sveriges Radios hemsida.